Sökning: "Call Girl"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden Call Girl.
1. Genus i det förflutna : Framställningen av genus i samtidsfilmer om det svenska 1960- och 1970-talet
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)Sammanfattning : I denna uppsats analyseras det hur genus representeras och framställs i de tre svenskproducerade filmerna Call Girl (Mikael Marcimain, 2012), Monica Z (Per Fly, 2013) och Svinalängorna (Pernilla August, 2010). Filmerna kommer från en självständig katalog som visar upp en mångfald av filmer och tv-serier som gjorts inom det senaste decenniet där samtliga präglats av ett historiskt återblickande av det svenska 1960-och 1970-talet. LÄS MER
2. “They call her Ugly Girl” : en kvalitativ litteraturstudie av läromedel i engelska, utifrån aspekterna genus och heteronormativitet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : I skolans styrdokument står att ingen i skolan ska utsättas för diskriminering eller kränkande behandling på grund av kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, eller sexuell läggning, och att skolan aktivt ska motverka traditionella könsmönster. Syftet med denna studie var att öka kunskapen om läromedel i ämnet engelska för grundskolans senare år utifrån aspekterna genus och heteronormativitet. LÄS MER
3. Konstruktionen av ätstörningar - En kvalitativ innehållsanalytisk studie av hur personer med ätstörningar framställs i svensk dags - och kvällspress mellan åren 2005 - 2016
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SocialhögskolanSammanfattning : The aim of this study was to examine how eating disorders are constructed in the media. More specifically its aim was to find out how people with eating disorders are produced and constructed in the Swedish daily and evening papers. LÄS MER
4. Buzz : Med individen som insats
Kandidat-uppsats, Ekonomihögskolan, ELNUSammanfattning : abstract buzz marketing, the phenomena Have you ever thought about why the small French pastries called macarons suddenly became so extremely popular? Soon they were seen everywhere in the media, on every celebrity party and shortly after of course on every Swedish person’s cake dish. Could it be that a trendy it-girl happened to mention these lovely creations in her blog? What (or who) is it really that decides and controls what is popular and what is going to sell? If one individual can influence a whole group of followers it is definitely something marketers should take advantage of. LÄS MER