Avancerad sökning

Hittade 2 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Jämställd musikundervisning? : Grundskolelärares ensembleundervisning utifrån genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Cassandra Jenner; [2018]
    Nyckelord :Genus; multimodalitet; musiklärare; ensemble; musikundervisning; didaktik;

    Sammanfattning : Det primära syftet med föreliggande studie är att utifrån ett genusvetenskapligt perspektiv undersöka vilka didaktiska resurser lärare använder för att bredda elevers förmåga till att spela instrument, inklusive sång, under ensemblelektioner i grundskolan. Studien genomfördes utifrån ett genusvetenskapligt- och ett socialsemiotiskt multimodalt perspektiv som teoretiska utgångspunkter. LÄS MER

  2. 2. Jämlik Musik? : en musikalisk föreställning av och med kvinnor med syftet att belysa genusproblematik i musikvärlden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Cassandra Jenner; [2017]
    Nyckelord :musikskapande; genus; skolföreställning; musikundervisning; könskodade instrument; genre; normer; förebild;

    Sammanfattning : Inom musikvärlden finns det genusstrukturer som ur flera aspekter påverkar musicerande människor negativt. Att känna känslor av osäkerhet och prestationsångest kopplat till musik är vanligt förekommande hos framförallt tjejer som sysslat med musik under sin uppväxt. LÄS MER