Sökning: "könskodade instrument"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden könskodade instrument.

  1. 1. "Oj, vad roligt med en tjej som spelar trummor!" : Fyra trummisars upplevelser och tankar analyserade ur ett genusperspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Jonathan Fjällström; [2024]
    Nyckelord :musik; trummor; genus; könsnormer; könskodade instrument;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att ur ett genusperspektiv synliggöra fyra trummisars uttryckta upplevelser och tankar av att vara trummis. Två kvinnliga och två manliga trummisar har intervjuats och därefter har deras upplevelser och tankar analyserats utifrån ett genusperspektiv för att hitta likheter och skillnader i hur det är att vara trummis som man respektive kvinna. LÄS MER

  2. 2. Att gå emot: En kvalitativ studie om elever vars instrumentval utmanar könsstereotypa föreställningar

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Elise Malmström; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Föreliggande kvalitativa studie syftar till att skapa ökad kunskap kring elevers instrumentval, med ett specifikt fokus på elever som gjort ovanliga val i relation till könsstereotypa föreställningar om musikinstrument. Den syftar också till att ge kunskap kring hur denna grupp elever beskriver sina erfarenheter av musikundervisning på gymnasiet. LÄS MER

  3. 3. FLICKOR SJUNGER VACKERT OCH KILLAR SPELAR I COOLA ROCKBAND : En studie om hur könsfördelning ser ut i grundskolan i valet avinstrument och hur musiklärare förhåller sig till typiska könsmönster

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Ronja Vikström; [2020]
    Nyckelord :Gender distributions; music education; gender; gender awareness; music instruments; girls; boys; masculinities; femininities.;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är en kvalitativ studie vars syfte är att beskriva och förstå hur könsfördelningen ser ut i grundskolan i musikundervisningen utifrån fyra olika musiklärares perspektiv. Studiens syfte är att undersöka genusmönster i musik undervisningen och hur lärare förhåller sig till genusmönster och om hur lärare arbetar med stereotypiska könsfördelningar. LÄS MER

  4. 4. Då är det du som är ”solot” : En studie om hur elever förhåller sig till instrument, pop, rock och heteronormativitet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Alexander Gunnarsson; [2019]
    Nyckelord :Genus; Könskodade instrument; Begripligt subjekt; Kön;

    Sammanfattning : Populärmusik är en mansdominerad genre som har haft en plats inom svensk skola i flera decennier och används för att generera undervisningsmaterial. De genretypiska instrumenten avslöjar en stark över- och underrepresentation mellan könen och instrumenten. LÄS MER

  5. 5. Kan en tjej vara trummis? : Om genusnormer vid trumsetet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Jesper Lönn; [2018]
    Nyckelord :trumset; genus; kön; könskodade instrument; förebilder; platstagande;

    Sammanfattning : Föreliggande uppsats handlar om varför det finns betydligt färre kvinnor än män som spelar trummor. I en intervjustudie har jag försökt att få svar på vad som driver fyra professionella kvinnliga trumslagare till att fortsätta musicera. LÄS MER