Sökning: "Children’s positioning"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Children’s positioning.

  1. 1. Barns maktpositioneringar i den fria leken : En kvalitativstudie i hur barn använder makt, motstånd och normer i den fria leken inomhus.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emelie Lindh; Beatrice Karlsson; [2024]
    Nyckelord :power; free play; positions; material; toys; over ordered power and lower power.; Makt; fri lek; positioneringar; material; leksaker; över och underordnad makt;

    Sammanfattning : Studiens syfte och frågeställningar är för att bidra med en ökad insikt om uppkomsten av maktpositioneringar i barns fria lek inomhus. Studien vill också ge en insikt om material har en påverkan när det kommer till barns makt i den fria leken inomhus. För att kunna få empiri kommer vi att använda oss av deltagande observationer. LÄS MER

  2. 2. Hur framställs barns position i barnlitteratur i relation till klimatfrågan? : Svenska barnböckers påverkan på vilken position barnen ges i relation till klimatfrågan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Linnéa Aronsson; [2024]
    Nyckelord :Children’s literature; Children’s positioning; Discourse analysis; Climate; Barnlitteratur; Barns positionering; Diskursanalys; Klimatet ;

    Sammanfattning : The purpose of the study was to analyze how Swedish children's books aimed to children between the ages of three and six, position children in relation to the books' climate and environmental themes. The method used for collecting material was a discourse analytical model developed by Svensson (2019). LÄS MER

  3. 3. ”Estelle, nu behöver du ta  ett djupt andetag” : Dagens förskola - en institution som fortfarande upprätthåller exkluderande normer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Franz Jhovanni Padilla Moreira; [2022]
    Nyckelord :gender; identity; language; discourse; positioning; feminist poststructuralism; video observation; pre-school; pedagogues; equality; Genus; identitet; språk; diskurs; position; feministiskt poststrukturalism; förskola; pedagoger; jämlikhet.;

    Sammanfattning : The purpose of this study has been to investigate how pedagogues talk and act with and to children and how this is related to norms and beliefs about sex and gender. As well ass to relate the pedagogues use of language and actions to the preschool´s assignment to counteract stereotypical gender norm. LÄS MER

  4. 4. En för alla, alla för en? - Hur förskollärare resonerar kring arbetet med särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Johan Jonasson; Magnus Elmgren; [2020]
    Nyckelord :Ansvar; Positioneringsteori; Begrepp; Förskola; Särskilt stöd; Meningsskapande;

    Sammanfattning : The main objective of this study is to explore how preschool teachers describe their experiences of working with children in need of special support. The empirical data used in this qualitative study was reached by conducting phone interviews with seven preschool teachers working in Sweden. LÄS MER

  5. 5. Feminint, maskulint eller könsöverskridande? - En studie om könsstereotyper i svenska filmer för barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Louise Johansson; Julia Kron; [2020]
    Nyckelord :Film; Förskola; Genus; Könsnormer; Könsroller; Könsstereotyper;

    Sammanfattning : Med digitaliseringens framträdande roll i förskolan har film blivit ett användbart verktyg i den pedagogiska verksamheten. En fråga att ställa i sammanhanget är därmed om pedagoger uppmärksammar genus i valet av barnfilmer såväl som det görs i valet av barnböcker? Syftet med denna studie är att analysera könsnormer som framträder i filmer, serier och videoklipp som visas i förskolan. LÄS MER