Sökning: "Confessional schools"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden Confessional schools.

  1. 1. Är alla personuppgifter direkt eller indirekt känsliga? – Om yttergränserna för tillämpningen av artikel 9 i GDPR i ljuset av C-184/20 Etikosdomen

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Arad Aslrousta; [2024-03-05]
    Nyckelord :General Data Protection Regulation GDPR ; Article 9; Indirect; Indicative; Unambiguous; Sensitive; Personal data; Intellectual operation; Probability; Purposive approach; Contextual approach; The precautionary principle; Principle of proportionality; Freedom to conduct a business;

    Sammanfattning : In August 2022, the CJEU confirmed the existence of indirectly sensitive personal data, leaving critical questions unanswered. While certain data may unequivocally and indirectly disclose sensitive information, a vast amount of data can be used to indirectly deduce such sensitive data only through mere indication. LÄS MER

  2. 2. Religion, utbildning och media : En komparativ analys av samhällsdebatten kring religiösa friskolor i England och Sverige

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionen

    Författare :Johan Jamal Askandar; [2024]
    Nyckelord :Faith schools; confessional schools; media; debate; political; Religion; religion; religionsvetenskap; media; religiösa friskolor; konfessionella friskolor; mediedebatt; politik; Titus hjelm; sekularism; sekularism; sverige; england;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Konfessionella friskolor : Extremism eller rätten att välja

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionen

    Författare :Gustav Kassman; [2023]
    Nyckelord :Agenda setting; Confessional schools; Freedom of choice; Mediatization theory; Spiral of Silence.;

    Sammanfattning : Independent confessional schools have been a heavily discussed subject in Sweden in recent years. At the same time, the spread of information is shifting more and more from the religious institutions themselves to be controlled by the media according to the mediatization theory. LÄS MER

  4. 4. Den icke-konfessionella religionsundervisningen : En intervjustudie om gymnasielärares upplevelser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Annie Fiallos; [2023]
    Nyckelord :Religious Education; Non-confessional; Upper Secondary School; Diversity;

    Sammanfattning : This thesis examines non-confessional religious education and upper secondary school teachers' experiences in this context. The purpose of the study is to explore how five teachers in five different upper secondary schools in Sweden interpret and implement non-confessional principles in teaching religious studies in today's society. LÄS MER

  5. 5. De skilda upplevelserna av icke-konfessionalitet : Lärares perspektiv på icke-konfessionalitet i utbildningen i svenska kommunala grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Malin Magnusson; Deseré Lindelöv; [2023]
    Nyckelord :Non-confessional; non-religious; confessional; freedom of religion; study of religions; multicultural; primary school; Icke-konfessionell; icke-religiös; konfessionell; religionsfrihet; religionskunskap; mångkulturell; grundskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare ser på konfessionalitet i utbildningen i svensk kommunal grundskola samt hur de tolkar det som står i skollagen med en icke-konfessionell skola. Med utgångspunkt i skolans styrdokument och forskning om icke-konfessionalitet, har vi utformat frågeformulär som aktiva lärare på grundskolan svarat på för att få fram empirin. LÄS MER