Sökning: "Design Methodology"

Visar resultat 11 - 15 av 2661 uppsatser innehållade orden Design Methodology.

  1. 11. För att jag har mens! : En kvantitativ enkätstudie om elevers upplevelser kring mens och lärarbemötande i undervisning i idrott och hälsa.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Evelina Eriksson; Meyer Alexandra; [2024]
    Nyckelord :menstruation; idrott och hälsa; idrottsundervisning; bemötande; deltagande;

    Sammanfattning : Bakgrund: Många kvinnor i olika åldrar upplever mensrelaterade besvär. Studier indikerar att mens kan påverka elevers deltagande i idrott och hälsa. Skolans värdegrund säger att undervisningen ska anpassas till varje elevs förutsättningar och behov. LÄS MER

  2. 12. Andlighet och religion i psykiatrisk omvårdnad

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Niki Lundgren Landmark; Yayhe Shukri Abdi; [2024]
    Nyckelord :Experience; nursing; patient; psychiatry; spirituality; Andlighet; omvårdnad; psykiatri; patient; upplevelser;

    Sammanfattning : Introduktion: Psykisk sjukdom är en ledande orsak till global ohälsa. Under covidpandemin ökade den psykiska ohälsan, samtidigt som intresset för religion och andlighet växte. Religion och andlighet är snarlika begrepp, där religion står för institutionaliserad praktik medan andlighet är individualistiskt präglad. LÄS MER

  3. 13. Design och Utveckling Av Gränssnitt för SkiSelector

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för system- och rymdteknik

    Författare :David Nilsson; [2024]
    Nyckelord :Användarcentrerad Design; Användbarhet; Datavisualisering; Re-design; Användbarhetsdesign; Kunskapshantering;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att skapa förståelse för hur visuell representation av en produkt kan förändras för att förbättra stödet i säljprocessen och ge beslutsstöd för kund utan expertkunskap. Detta involverar tre frågeställningar:  Vilka problem finns det med nuvarande visualisering för okunniga? Hur kan visualisering användas för att öka användarens förståelse av skidan? Hur kan visuell representation av en produkt förändras för att förbättra stödet i säljprocessen och ge beslutsstöd för kund utan expertkunskap? Studien har genomförts med användning av design reviews på användare (skidförsäljare) och företaget Elpex som tillverkar verktyget. LÄS MER

  4. 14. Symbiosis in Open Innovation: Small Firms' Dance with Large Companies

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Carl Fröblom; Evelina Holmstedt; Ragnvald Løkholm-Alvestad; [2024]
    Nyckelord :Open innovation; Licensing; Asymmetric Partnerships; Challenges; Management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Purpose: The purpose of this study is to explore the challenges that small firms face when engaging in open innovation by out-licensing to larger companies. Additionally, it aims to investigate the strategies that these small firms use to manage the challenges. LÄS MER

  5. 15. Exploring older adults' interaction with a gamified memory task. A pilot study to assess usability of the 'Brain Blossom' game

    Kandidat-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Hanna Persson; Vida William-Olsson; [2023-11-20]
    Nyckelord :gamified memory task; explorative study; biometric data; user experience; användarupplevelse; gamifierad minnesuppgift; explorativ studie; biometrisk data;

    Sammanfattning : The research employed a qualitative methodology to gather insights regarding the performance, as well as the emotional and physiological reactions of older adults engaging with the "Brain Blossom" game over three sessions. This was achieved by utilizing self-reported information, encompassing tools such as the Self Assessment Manikin scale and usability experience (UX) questionnaires. LÄS MER