För att jag har mens! : En kvantitativ enkätstudie om elevers upplevelser kring mens och lärarbemötande i undervisning i idrott och hälsa.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

Sammanfattning: Bakgrund: Många kvinnor i olika åldrar upplever mensrelaterade besvär. Studier indikerar att mens kan påverka elevers deltagande i idrott och hälsa. Skolans värdegrund säger att undervisningen ska anpassas till varje elevs förutsättningar och behov. Syfte och frågeställningar: Studien syftar till att undersöka elevers upplevelser och hur mens påverkar elever, i relation till idrott och hälsa i skolan. Studien ämnar besvara följande frågeställningar: Är mens en faktor till att elever inte deltar på lektioner i idrott och hälsa och vilka mensrelaterade faktorer anger de som anledning till det? Upplever elever att mens är ett stigmatiserat ämne i relation till undervisningen i idrott och hälsa? Hur upplever elever att lärare i idrott och hälsa hanterar uteblivet deltagande på idrottslektioner på grund av mens? Vad, om något, efterfrågar elever för ett öppnare och tryggare klimat i anknytning till ämnet idrott och hälsa i relation till mens? Teori och metod: Studien omfattar 143 högstadie- och gymnasieelever över 15 år med mens. Studien grundas i ett fenomenologiskt perspektiv för att förstå elevers upplevelser kring mens och dess påverkan. En kvantitativ enkätmetod användes genom online- verktyget Google Forms. En pilotstudie genomfördes för att förbättra enkätens utformning. För analysen användes statistikprogrammet Jamovi samt innehållsanalys. Resultat: Resultatet visar att 23 % av eleverna inte deltar på idrottslektioner när de har mens. Smärta uppgavs som den vanligaste faktorn till att inte delta, följt av rädsla för läckage. Resultatet visar att elever upplever positiva aspekter i bemötande från lärare men samtidigt betonas ett behov av ökad förståelse och kunskap kring mens. Vidare, visar studien att både elever och lärare införlivar stigmatiseringen kring mens. Slutligen visar studien att elever främst önskar anpassningar, förståelse och lyhördhet från idrottslärare för att öka deltagandet under mens. Slutsatser: Mens är en faktor till att elever inte deltar på lektioner i idrott och hälsa och att smärta och rädsla för läckage är de vanligaste mensrelaterade besvären. Stigmatisering är fortfarande stort när det kommer till mens. Elever efterfrågar mer anpassningar, förståelse och lyhördhet från lärare för att fler ska delta. Studien bidrar inte enbart med insikter kring mens och deltagande på idrottslektioner utan öppnar även upp för framtida forskning som vidare kan belysa andra perspektiv och aspekter relaterat till mens.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)