Sökning: "Didaktiska grundfrågor"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Didaktiska grundfrågor.
1. Maskinteknikundervisning - En undersökning av en högskolekurs i hållfasthetslära
Master-uppsats, KTH/HållfasthetsläraSammanfattning : Arbetet som presenteras i rapporten omfattar en undersökning av en grundkurs i hållfasthetslära, en kurs som över tid haft en relativt låg genomströmning, och uppdraget avser att förstå kursens kontext samt presentera sammanställningar av problemområden och förbättringsförslag. Först presenteras en förstudie med syfte att förstå kursens kontext och utmaningar. LÄS MER
2. "Svensklärarhjärtat blöder" : En kvalitativ studie om elevers läsmotstånd och lärares didaktiska val i den skönlitterära undervisningen
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetikSammanfattning : .... LÄS MER
3. Lärares legitimeringar av skönlitteratur i olika undervisningssammanhang
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : I detta examensarbete undersöker jag hur lärare i svenskämnet i årskurs 7-9 legitimerar användandet av skönlitteratur i olika undervisningssammanhang. Detta gör jag genom en kvalitativ undersökning, i vilken jag intervjuar fyra olika aktiva svensklärare på högstadieskolor i Sverige. LÄS MER
4. Vad? Hur? och Varför? : En kvalitativ studie om de didaktiska val lärare gör när utemiljö används som kompletterande lärmiljö i matematikundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Syftet har varit att undersöka vilka didaktiska övervägande och val lärare gör imatematikundervisning när utemiljön används som kompletterande lärandemiljö och vilka faktorer som påverkar de didaktiska valen.Studien utgår från ett didaktiskt teoretiskt perspektiv. LÄS MER
5. Pojkars läsning En intervjustudie om hur man kan öka motivationen att läsa skönlitteratur hos pojkar i högstadieåldern
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitetSammanfattning : Sammanfattning: Studiens syfte var att hitta framgångsfaktorer för att motivera pojkar i högstadiet att läsa skönlitteratur. För att uppnå syftet har vi undersökt vilken inställning pojkar i årskurs 7-9 har till läsning av skönlitteratur. LÄS MER