Sökning: "Digitala brädspel"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Digitala brädspel.

  1. 1. Designmönster i hybridiserade brädspel: En studie om hur dessa påverkar spelar-upplevelsen i Mansions of Madness: Second Edition

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Greta Hassler; Vilma Kingsepp; [2023]
    Nyckelord :Hybrid games; board games; game design; design patterns; Hybridspel; brädspel; speldesign; designmönster;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hybrida brädspel, en relativt ny genre av spel som blivit alltmer populär under senare år. En utmaning med att designa engagerande hybridspel är att kombinera analoga och digitala element på ett sätt som förbättrar spelupplevelsen. LÄS MER

  2. 2. Designmönster i digitala brädspel

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Isabella Valencia; Jiangyi Liu; [2023]
    Nyckelord :Design patterns; board games; digitalization; user experience; UX; game design; GUESS; Designmönster; brädspel; digitalisering; användarupplevelse; UX; speldesign; GUESS;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker om datorspels designmönster kan användas för digitala brädspel. Den befintliga forskningen om användarupplevelsen är bred för datorspel, men forskningen om den digitala brädspelupplevelsen och dess designmönster är liten i jämförelse. LÄS MER

  3. 3. Hur påverkar sociala relationer de val en spelare gör i sitt spelande?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Dennis Johnsson; Melker Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Brädspel; bekantskap; interaktioner; game theory; gruppdynamik;

    Sammanfattning : Hur spelare interagerar med varandra inom digitala spel och brädspel är ett område inom spelforskning som endast är ytligt utforskat. Denna studie tar inspiration från studien av Zhang, Liu, och Shi (2012) och undersöker hur sociala relationer i form av bekantskap påverkar en grupps interaktioner inom ett brädspel. LÄS MER

  4. 4. Designriktlinjer för digitala brädspel : En anpassning av designriktlinjer för heuristisk utvärdering av digitala strategibrädspels gränssnitt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Johannes Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Digitala brädspel; designriktlinjer; heuristiker; heuristisk utvärdering; user experience design; UX; användarupplevelse; gränssnitt; brädspel; datorspel;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att besvara frågeställningen: Hur kan existerande designriktlinjer inom gränssnittsdesign anpassas för heuristisk utvärdering av gränssnittskomponenter i digitala strategibrädspel? Rapporten inleds med en bakgrund över brädspels historia, inklusive dess digitalisering och tidigare forskning inom både fysiska och digitala brädspel. Vidare redogörs en beskrivning av heuristisk utvärdering och olika designriktlinjer inom fysiska brädspel, datorspel och generell gränssnittsdesign. LÄS MER

  5. 5. Spelifierad matematikundervisning i årskurs 4-6 : En kvantitativ undersökning av lärares erfarenheter med spel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Eric Pettersson; [2021]
    Nyckelord :Matematik; motivation; spel; undervisningsmetod;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt hur ofta spel används i matematikundervisning, vilka motiv lärare kan ha för att använda spel som undervisningsaktivitet samt hur lärarna uppfattar att eleverna påverkas av inkluderingen av spel. Den tidigare forskningen visar att spel kan vara ett motiverande pedagogiskt verktyg och på grund av att spel ofta förekommer i digital form kopplas dess användning till innehållet i läroplanen. LÄS MER