Sökning: "Digitala marknadsplatser"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Digitala marknadsplatser.

  1. 1. Utökade ansvarsbestämmelser i lagen om digitala tjänster– vad innebär de egentligen för onlinemarknadsplatser?

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Julia Dellnäs; [2024]
    Nyckelord :Digital Services Act; DSA; förmedlingstjänster; online marknadsplatser; digitala plattformar;

    Sammanfattning : This paper reviews the responsibilities and liability of online marketplaces within the Digital Services Act (DSA) framework. The DSA, proposed by the European Union, represents a comprehensive legislative initiative to regulate digital platforms and intermediaries, with a particular emphasis on online marketplaces. LÄS MER

  2. 2. Vilka möjligheter och hinder finns det för återbruk i byggbranschen?

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Eleonora Palmgren; Estelle Bonving; [2023]
    Nyckelord :Cirkulärt byggande; digitala verktyg; materialinventering; återbruksinventering; återbruk;

    Sammanfattning : Byggbranschen står för en stor andel av Sveriges koldioxidutsläpp som bidrar till klimatförändringarna. Branschen behöver därmed ställa om från linjärt byggande till cirkulärt byggande där mer återbruk av byggprodukter och byggmaterial kan bidra till förändringen. LÄS MER

  3. 3. Exploring the Use of Attention for Generation Z Fashion Style Recognition with User Annotations as Labels

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Niki Samakovlis; [2023]
    Nyckelord :Attention mechanism; CNN; Deep Learning; Fashion Style Recognition; Feature Extraction; Generation Z; Uppmärksamhetsmekanism; Faltningsnätverk; Djupinlärning; Igenkänning av klädstilar; Särdragsextraktion; Generation Z;

    Sammanfattning : As e-commerce and online shopping have increased worldwide, the interest and research of intelligent fashion systems have expanded. Given the competitive nature of the fashion market business, digital marketplaces depend on determining customer preferences. LÄS MER

  4. 4. Non-Fungible Token: Upplevt ägandeskap av digital virtuell konst

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

    Författare :Elin Johnsson Ahlén; Jack Gustafsson; [2022]
    Nyckelord :Non-Fungible Token NFT ; blockchain technology; digital virtual goods; psychological ownership; digital ownership; Non-Fungible Token NFT ; blockkedjeteknik; digitala virtuella tillgångar; psykologiskt ägandeskap; digitalt ägandeskap;

    Sammanfattning : Non-Fungible Token (NFT) har genom sitt framträdande i digitala medier skapat ett större intresse för digital virtuell konst. Möjligheten att kunna ge digitala virtuella tillgångar ett unikt ägandeskap genom NFT-tekniken har förändrat hela marknaden för digital virtuell konst. LÄS MER

  5. 5. Användargenererat innehåll på digitala marknadsplatser : En fallstudie om användarupplevelse och motivation

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Susanna Vartanian; Moa Dahlberg; [2021]
    Nyckelord :Self-Determination Theory; User-Generated Content; Digital marketplace; Social networks.; Self-Determination Theory; Användarupplevelse; Användargenererat innehåll; Digitala marknadsplatser; Sociala nätverkssajter.;

    Sammanfattning : Digitala marknadsplatser är digitala plattformar baserade på användargenererat innehåll. De är svåra att etablera då de huvudsakligen är beroende av användarens motivation och fria vilja att bidra med innehåll. LÄS MER