Sökning: "Ebba Åkesson"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Ebba Åkesson.
1. Influencerjournalistik, Bu eller Bä? : En kvalitativ textanalys av Margaux Dietz Youtubeserie Partitempen
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Denna studien undersöker om influencern Margaux Dietz följer de journalistiska idealen sanning, objektivitet och noggrannhet samt huruvida hon gestaltar sina intervjuobjekt likvärdigt i säsong 2 av Youtubeserien Partitempen där hon intervjuar Sveriges partiledare. Som influencer har Dietz varken juridiskt ansvar eller någon publicist som kvalitetsgranskar hennes innehåll vilket kan resultera i att subjektiva budskap och felaktig information sprids. LÄS MER
2. Balansgång i studiemiljön : En kvalitativ studie om studenters uppfattningar om studiemiljöns betydelse för hälsa och studiemotivation
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Utbildning är en grundläggande rättighet och alla har rätt till en hälsofrämjande studietid. Högskolor och universitet kan arbeta hälsofrämjande genom att stärka studenters välbefinnande och tilltro till sin egen förmåga, men detta kräver både fysiska och psykosociala förutsättningar i studiemiljön. LÄS MER
3. FÖLJ MIG PÅ INSTAGRAM! - En multimodal analys om personifiering på svenska partiledares Instagramkonton
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Syfte: Syftet med undersökningen är att undersöka på vilka sätt personifiering visar sig i utvalda inlägg på Instagram från de tre stycken svenska partiledare med flest antal följare på Instagram. Teori: Personifiering (professionell, privat, emotionell) Metod: Multimodal analys, kvalitativ textanalys, semiotisk analys Material: Inlägg tagna från Instagram av Ebba Busch (@buschebba), Ulf Kristersson (@kristerssonulf) och Jimmie Åkesson (akesson. LÄS MER
4. En partiledare i mobilen : En studie om hur svenska partiledare anpassar bild och text i kombination som strategi.
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/BildproduktionSammanfattning : Som politiker vill man synas och kunna kommunicera med människor. Världen har utvecklats på ett sätt som har gjort att människor tittar ofta i sina telefoner, därför måste politiker förstå hur de ska kommunicera med mottagarna via en mer digital länk istället. LÄS MER
5. Det abjekta i Almedalen : Fasa, äckel, avsky, och ångest i politiska tal
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaperSammanfattning : This paper deconstructs twelve contemporary political speeches from leaders of the Swedish parliament, using Julia Kristeva’s interpretation of the abject. Focusing mainly on Annie Lööf (C) and Jimmie Åkesson (SD), it examines speeches made at Almedalsveckan, spanning the years 2014–2019. LÄS MER