Sökning: "Fysionomi"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade ordet Fysionomi.

  1. 1. Hjältar, skurkar & stereotyper : Hur manliga och kvinnliga karaktärer porträtteras i spel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Milla Nilsson; Elin Hynninen; [2022]
    Nyckelord :Hjältar skurkar; genus; fysionomi; frenologi; stereotyper; karaktärsdesign;

    Sammanfattning : Detta examensarbete undersökte och analyserade hur manliga och kvinnliga spelkaraktärer kan porträtteras som goda eller onda utifrån stereotypa visuella attribut. Undersökningen utgick från teorier kring historisk fysionomi och populärkulturella stereotyper. LÄS MER

  2. 2. Stereotyper och Yrkesroller : En undersökning om igenkänning via yrkesrelaterade attribut.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Nathalie Nilsson; [2016]
    Nyckelord :visuell stereotyp; rollstereotyp; karaktärsattribut; adaption; ikonografi;

    Sammanfattning : Detta är en studie vilken har undersökt huruvida en karaktärs kläder eller andra attribut påverkar betraktarens uppfattning om karaktären. Främst har indikationer på vilka stereotypa attribut som har störst inverkan eftersökts, kläder eller andra föremål och accessoarer? Fokus i undersökningen har således varit karaktärens visuellt applicerbara attribut, dess kläder och accessoarer, inte dess fysionomi, genus eller etnicitet. LÄS MER

  3. 3. Stereotypa kulturer i västerländsk media : En studie om människors uppfattning om etniska stereotyper inom karaktärsdesign

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Frida Johansson; [2016]
    Nyckelord :Stereotyper; karaktärsgestaltning; kulturer; populärkulturell; historiskt förankrad;

    Sammanfattning : Arbetet undersöker stereotypiserade icke-västerländska kulturer i västerländsk media i form av två sorters karaktärsgestaltningar. Den ena gestaltningen bygger på historiska referenser medan den andra går efter en populärkulturell representation av kulturerna. LÄS MER

  4. 4. STEREOTYPA KOPPLINGAR INOM KONCEPTGRAFIK MED MARKNADSFÖRINGSSYFTE : En undersökning av färgscheman och kroppsformer hos tre olika karaktärsklasser inom MMO-genren

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Felicia Karlsson; [2015]
    Nyckelord :Stereotyper; Karaktärskoncept; Färg; Form; MMO; Fantasy;

    Sammanfattning : Arbetet undersöker om spelare/betraktare gör stereotypa kopplingar av konceptbilder skapade i direkta eller indirekta marknadsföring syften för MMO-spel, i relation till klasstillhörigheter och även färgscheman och kroppstyper. Arbetet inleds med relaterade forskningar kring färg och stereotyper inom spel. LÄS MER

  5. 5. Starka kvinnliga action-hjältar : En studie i hur kvinnliga actionhjältar kan porträtteras

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Lotta Sörensen; [2015]
    Nyckelord :Kvinnliga; Hjältar; Spel; Porträttering; Grafik; Stereotyper; Dataspel; Action;

    Sammanfattning : Arbetet undersökte vad manliga och kvinnliga spelare föredrar hos en kvinnlig hjälte i ett actionspel. Inledningsvis diskuterades en rad tidigare studier kring genus i spel och annan visuell media. LÄS MER