Sökning: "Ges Ar"

Visar resultat 1 - 5 av 362 uppsatser innehållade orden Ges Ar.

  1. 1. Hur påverkas läs- och skrivundervisningen av digitalisering?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mia Fonseca; Camilla Nordbeck; [2024]
    Nyckelord :digital literacy; digitala verktyg; digitalt skrivande; mellanstadiet; läsförståelse; skrivutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt har varit att ta reda på hur digitaliseringen påverkar läs- och skrivundervisningen och på så vis få djupare förståelse för hur dagens skola ser ut. Genom systematiska sökningar i databaserna ERC, ERIC och SwePub har tre olika teman växt fram: läraren i det digitala landskapet, papper kontra skärm samt motivation och aktivt medskapande. LÄS MER

  2. 2. Sjuksköterskors upplevelser av etiska utmaningar inom palliativ vård : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Rabia Kohestani; Mohieeldin Mohammed; [2024]
    Nyckelord :palliative care; ethical challenges; nurses experiences; Palliativ vård; etiska utmaningar; sjuksköterskors upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund: Palliativ vård definieras som hälso- och sjukvård med syfte att lindra lidande och främja livskvaliteten för patienter med progressiv, obotlig sjukdom eller skada. Palliativ vård omfattar holistiskt synsätt på patienter som inkluderar fysiska, psykiska, sociala och existentiella behov samt känslomässiga aspekter av vård och involverar både anhöriga och patienter. LÄS MER

  3. 3. ’’För ibland ska man inte väcka den björn som sover’’ : En kvalitativ intervjustudie om lärares undervisning i SO med nyheter i F–3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Janita Koivunen; Moa Halonen; [2024]
    Nyckelord :SO; F-3; nyheter; aktuella samhällsfrågor; oro; strategier; betungande; krig; skjutningar; värdegrund; samhällskunskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka F–3 lärares utsagor om deras undervisning av nyheter i SO, vilka utmaningar och möjligheter de ser med det och att undersöka vilka strategier som finns för att hantera eventuell oro som uppstår av betungande nyhetsinnehåll hos eleverna. Metoden är en kvalitativ intervjustudie med åtta respondenter och en pilotintervju. LÄS MER

  4. 4. Hur matematiklärare främjar högpresterande elevers kunskapsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Linda Aronsson; [2024]
    Nyckelord :Matematik; högpresterande elever; kunskapsutveckling; undervisning; lärare;

    Sammanfattning : Matematikundervisningen för högpresterande elever är sällan tillräckligt utmanade och stimulerande, vilket leder till att dessa elever inte ges möjlighet att nå längre i sin kunskapsutveckling. Både Skollagen och skolans styrdokument beskriver att undervisningen ska ge alla elever, inklusive de som lätt når de högre betygskriterierna, förutsättning att utveckla sina kunskaper, något som alltså inte alltid uppfylls. LÄS MER

  5. 5. Governance and decision-making : Lessons from three French eco-villages

    Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Gwenaël Bertrand; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : In a context of rising environmental pressure and slow societal changes in response, the emergence of ecovillages comes as a small-scale solution to actively propose sustainable alternatives to the modern consumerist society. The human factor plays a key role in enabling such ecovillages to last. LÄS MER