Sökning: "Högskola genus"
Visar resultat 1 - 5 av 875 uppsatser innehållade orden Högskola genus.
1. "Den största svårigheten är väl att vi inte riktigt når dem" : Samverkans betydelse för socialtjänstens bedömningar av våldsutövare som också är föräldrar
Magister-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskapSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilken betydelse socialtjänstens samverkan har för bedömning av våldsutövare som också är föräldrar. Genom en kvalitativ undersökning genomfördes semistrukturerade intervjuer med tre arbetsgrupper inom socialtjänsten, informanterna i studien kommer på något vis i kontakt med våldsutövare. LÄS MER
2. “hard to type with one hand” : Att göra genus och sexualitet i lättklädda livestreams på Twitch.tv
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärandeSammanfattning : This study explores the (hetero)sexualized online space that is the category “Pools, Hot Tubsand Beaches” on the streaming platform Twitch.tv. The aim of the study is to gain a further understanding of how gender and sexuality is performed under the specific conditions offered by the space. LÄS MER
3. Byggbranschen vs. Vård- och omsorgsbranschen: “Kommer någon vinna jämställdhetsracet?” : En studie om hur jämställdhet presenteras i års- och hållbarhetsrapporter inom en kvinnodominerad och en mansdominerad bransch
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/FöretagsekonomiSammanfattning : Bakgrund: Jämställdhet definieras av Jämställdhetsmyndigheten (2022) som att “...kvinnor och män har samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter”. LÄS MER
4. Kristi brud - från mystiskt fenomen till kvinnlig förövare : En kvalitativ text- och bildanalys av mediernas gestaltning av Åsa Waldau
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/JournalistikSammanfattning : Denna studie har syftet att undersöka hur Åsa Waldau, även kallad “Kristi brud” gestaltats i svensk press under åren 2004 till 2021. Studien fokuserar på två perioder, 2004 till 2016 och 2017 till 2021, tiden före och efter misshandelsanklagelserna. LÄS MER
5. ”Man ska inte bara jobba så i teorin… det måste synas i det vi gör också" : En kvalitativ studie om förskollärares syn på genusimplementeringen.
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärandeSammanfattning : Syftet med denna studie var att utforska sex förskollärares perspektiv, åsikter och känslor kring genusimplementering i två svenska förskolor. Denna kvalitativa studie strävade efter att undersöka hur förskollärare implementerar läroplanen och vad de känner när de implementerar den samt om de anser att en förbättring av läroplanen behövs. LÄS MER