Sökning: "Hofstede"

Visar resultat 16 - 20 av 293 uppsatser innehållade ordet Hofstede.

  1. 16. Standardisering eller lokalisering? : En jämförande studie av två modeföretag i olika prisklassers anpassning i Kina

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Mattias Odell; [2022]
    Nyckelord :Standardization; localization; China; international marketing; price brackets; expensive; cheap;

    Sammanfattning : Cultural differences lead companies to either standardize or localize their marketing when internationalizing into other countries. The purpose of the study is to gain a deeper and broader understanding of how western brands market themselves in China. LÄS MER

  2. 17. Redovisningsskillnader av Realiserad FoU

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Rosanna Dellwik; David Larsson; Timothy Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Informationstillgänglighet; Redovisningstraditioner; Utvecklingskostnader; Forskning; Kulturskillnader; Redovisning. Regelverk; Disclosure; Accounting traditions; Development costs; Cultural differences; IFRS; Hofstede; Nobes Parker; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka vilka skillnader Storbritannien och Sverige har gällande aktivering av utvecklingskostnader i respektives företag, samt att förstå och förklara eventuella skillnader med hjälp av det teoretiska ramverket. Studien har genomförts genom deduktiv forskningsansats och med en kvantitativ metod där 76 brittiska och svenska börsnoterade läkemedelsbolag jämförts. LÄS MER

  3. 18. Möjligheter och hinder för bolag verksamma i Dubai : En kvalitativ studie om Gulf Agency Company

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Stephanie Özmete; Simon Angerbjörn; [2022]
    Nyckelord :Gulf Agency Company; Förenade arabemiraten; Dubai; kulturella skillnader; Hofstede; Uppsalamodellen;

    Sammanfattning : Detta är en studie om affärskulturen i Dubai, ett emirat tillhörande Förenade arabemiraten. Undersökningen har genomförts via intervjuer med det multinationella företaget Gulf Agency Company vilket givit en större kunskap om hur företagets etablering i Dubai gått till och hur de idag bedriver sin verksamhet på marknaden. LÄS MER

  4. 19. Kulturella aspekter och anpassning- : Huruvida ett amerikanskt multinationellt företag anpassar sin organisationskultur i Sverige

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Andrea Kondisz; Anja Klintefors; [2022]
    Nyckelord :Företagsekonomi; nationskultur; organisationskultur; Hofstede; internationalisering; ursprungsland; värdland;

    Sammanfattning : Kulturella skillnader mellan länder framhålls som en av de viktigaste aspekterna att ta hänsyn till när det gäller att bedriva verksamhet internationellt. Dess relevans medför ofta att det finns ett behov av att anpassa verksamheten efter de kulturella skillnader som råder i värdlandet snarare än att standardisera den i enlighet med ursprungslandet. LÄS MER

  5. 20. Is Long-Term IPO Performance determined by Underpricing? : Analysis of the international IPO markets between 2009-2019

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Arjan Kevin Ramak; Felix Fager Burman; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Chinese legislative boards are heightening regulations to reduce the presence of ‘junk stocks’, as many new offerings sport remarkably high first day returns, but at the same time mediocre long-term performance. The phenomenon where an IPO (Initial Public Offering) is offered at a lower price than its intrinsic value is prominent in finance and business literature. LÄS MER