Sökning: "Interaktiv maskininlärning"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Interaktiv maskininlärning.

  1. 1. Active learning for text classification in cyber security

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Amanda Carp; [2023]
    Nyckelord :Interactive machine learning; Active learning; Cost-effective active learning; Cyber environment; Interaktiv maskininlärning; Aktiv inlärning; Kostnadseffektiv aktiv inlärning; Cyberdomänen;

    Sammanfattning : In the domain of cyber security, machine learning promises advanced threat detection. However, the volume of available unlabeled data poses challenges for efficient data management. This study investigates the potential for active learning, a subset of interactive machine learning, to reduce the effort required for manual data labelling. LÄS MER

  2. 2. Hur ett grafiskt gränssnitt kan utformas för att ge en god användarupplevelse vid interaktiv maskininlärning

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Anna-Li Lindberg; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. ElektroCHAT: A Knowledge Base-Driven Dialogue System for Electrical Engineering Students : A Proposal for Interactive Tutoring

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Fredrik Gölman; [2023]
    Nyckelord :Knowledge base; Knowledge graph; Dialogue system; Chatbot; Electrical engineering; Education; Kunskapsbas; Kunskapsgraf; Dialogsystem; Chatbot; Elektroteknik; Utbildning;

    Sammanfattning : Universities worldwide face challenges both with students dropping out of educational programmes and repetitive questions directed toward teaching staff which both consume resources and result in delays. Recent progress in natural language processing (NLP) introduces the possibility of more sophisticated dialogue systems that could help alleviate the situation. LÄS MER

  4. 4. Context-based Multimodal Machine Learning on Game Oriented Data for Affective State Recognition

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Ilian Corneliussen; [2021]
    Nyckelord :Telepresence; Affective Recognition; Multimodal Machine Learning; Human- Robot Interaction; Telepresence; Affektiv Igenkänning; Multimodal Maskininlärning; Robot och Människa Interaktion;

    Sammanfattning : Affective computing is an essential part of Human-Robot Interaction, where knowing the human’s emotional state is crucial to create an interactive and adaptive social robot. Previous work has mainly been focusing on using unimodal or multimodal sequential models for Affective State Recognition. LÄS MER

  5. 5. Maskininlärningsmetoder tillämpade på StarCraft 2 - En undersökning av reinforcement och imitation learning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för data- och informationsteknik

    Författare :JONATHAN BERGQVIST; CARL CLAESSON; PONTUS ELIASSON; ADAM GRANDÉN; EDVIN LAM; ARVID LUNDBERG; [2020-10-29]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Inom artificiell intelligens, som kontinuerligt utvecklas, har maskininlärning tagit en central roll. Medan regelbaserad AI varit tillräcklig för att lösa grundläggande uppgifter behöver dagens utmaningar mer avancerade metoder. LÄS MER