Sökning: "Johanna Helgesson"
Visar resultat 6 - 9 av 9 uppsatser innehållade orden Johanna Helgesson.
6. Sjuksköterskans upplevelser av omvårdnaden kring kvinnor utsatta för våld i nära relationer : En litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för omvårdnadSammanfattning : Bakgrund: Våld i nära relationer var ett globalt folkhälsoproblem. Drygt fyra av fem kvinnor i Sverige har upplevt någon typ av våld. Dessa kvinnor upplevde ofta skam i kontakten med sjukvården där sjuksköterskor upplevts dömande och respektlösa. Sjuksköterskor har en viktig roll i mötet och identifieringen av våldsutsatta kvinnor. LÄS MER
7. "När slutar barns ögon att tindra?" : En kvalitativ studie om arbetet med att synliggöra och tillgodose varje barns individuella behov som bidrar till utveckling och lärande ur förskollärares perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hurdet enskilda barnets olika behov synliggörs och tillgodoses i praktiken inom ramenför förskolans verksamhet, samt vilka strategier och metoder förskollärarna anseratt det finns i verksamheten för att se samt tillgodose barns olika behov. Studien är kvalitativdär åtta förskollärare intervjuades i syfte att få en djupare förståelse förderas perspektiv, samt hur de arbetar med att synliggöra och tillgodose deindividuella behov som finns i barngruppen. LÄS MER
8. Kvalitetsarbetet i Nacka : En fallstudie av kundvalsmodellen inom äldreomsorgen
Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagandeSammanfattning : This essay discusses the interaction between the authorities in Nacka municipality in Sweden and supervisors within the eldercare. In Nacka politicians have gradually started delegate responsibility for how care-giving for the elder should be done and focus instead on formulating economical objectives and overall rules. LÄS MER
9. Samtal mellan lärare och barn : en lärande dialog
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för PedagogikSammanfattning : BAKGRUND:Denna studie har fokuserat på samtalets betydelse för barns lärande. I bakgrunden beskrivsvad som är viktigt i ett samtal, de grundläggande faktorer för att ett samtal ska fungera.Vidare beskrivs vad samtal kan ge och hur samtal kan användas av lärare tillsammans medbarn. LÄS MER