Sökning: "Köpprocessen"
Visar resultat 6 - 10 av 175 uppsatser innehållade ordet Köpprocessen.
6. Spara en krona eller samla en poäng? : En kvantitativ studie som redovisar vilka faktorer som påverkar konsumentens purchase intention med fokus på skönhetsbranschen.
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknikSammanfattning : Datum: 2023-05-30 Nivå: Kandidatuppsats i Företagsekonomi, 15 högskolepoäng Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet Författare: Emma, Johansson Felicia, Lundmark (97/10/25) (00/05/11) Titel: Spara en krona eller samla en poäng? En kvantitativ studie som redovisar vilka faktorer som påverkar konsumentens purchase intention med fokus på skönhetsbranschen. Handledare: Rana Mostaghel Nyckelord: Purchase Intention, Rabattkodsmarknadsföring, Lojalitet, Medlemskap, Köpprocess, AIDA, Influencer Marketing, Buyer-decision making process Forskningsfrågor: Påverkar tillgängligheten för informationssökande och jämförande konsumenternas purchase intention? Hur stor betydelse har faktorerna leveransalternativ, fraktkostnader, betalningsalternativ och medlemskap för konsumenternas purchase intention? Är rabattavdrag från ordinarie pris eller lojalitet till ett företag viktigare för konsumenter? Syfte: Syftet med denna kvantitativa studie är att redovisa vilka faktorer som påverkar konsumentens purchase intention med fokus på skönhetsbranschen. LÄS MER
7. Spårbarhet inom modeindustrin : en kvantitativ studie om köpbeteende och attityd vid onlineköp av kläder
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Modeindustrin har länge fått utstå kritik för att vara en ohållbar bransch med bristande transparens och spårbarhet när det gäller hur och under vilka villkor klädesplaggen har tillverkats. Transparens och spårbarhet är två skilda begrepp, men båda är avgörande faktorer för att uppnå en mer hållbar, rättvis och ansvarsfull modeindustri. LÄS MER
8. Att inspirera och interagera: Utforskning av showroom-formatets värdeskapande aspekter
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskapSammanfattning : Inledning: Denna studie undersöker förändringar i konsumtionsvanor till följd av digitaliseringen samt betonar behovet av anpassningsbara butiksformat. I synnerhet undersöks showroom-formatet och dess värdeskapande aspekter från konsumenternas perspektiv. LÄS MER
9. Hur svenska hushåll anpassar sig till förändrad köpkraft
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Forskningsfrågor: Hur påverkar makroekonomiska faktorer, som inflation och minskad köpkraft, svenska hushålls konsumtionsbeteende? - Hur påverkar inflation och minskad köpkraft hushållens varukorgssammansättning? - Hur påverkas hushållens priskänslighet och betalningsvilja? - Påverkas hushållens konsumtion olika beroende på inkomst och upplevd prismedvetenhet? Syfte: Uppsatsens primära syfte är att undersöka hur konjunktursvängningar påverkar svenska hushålls konsumtionsbeteende inom dagligvaruhandeln. Metod: Uppsatsen är baserad på en kvantitativ och longitudinell panelstudie, där 1099 svenska hushålls konsumtion inom dagligvaruhandel har jämförts mellan år 2018 och 2022. LÄS MER
10. Elbilsköparnas tankevurpor: Vad som får oss att kliva över till den gröna sidan
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Titel: Elbilköparnas tankevurpor: Vad som får oss att kliva över till den gröna sidan Seminariedatum: 2023-01-11 Ämne/kurs: FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Marcus Andersson, Christopher Duong, Ludmilla Mateus Tati Handledare: Veronika Tarnovskaya Nyckelord: Innovators, early adopters, early majority, konsumenter, köpbeteende, eWOM, WOM Syfte: Jämföra olika grupper av konsumenter utifrån deras attityder och beslutfattande vid köp av elbilar. Teoretiskt ramverk: Studiens teoretiska ramverk omfattas av: Livscykeln för adoption av ny teknologi, planerat beteende, word-of-mouth, elektronisk word-of-mouth, barriärer vid adoption av ny teknologi, högt och låg engagemang, samt köpprocessen. LÄS MER