Sökning: "gender norms in children"

Visar resultat 1 - 5 av 212 uppsatser innehållade orden gender norms in children.

  1. 1. Mumindalen, det inkluderande samhället : En kvalitativ litteraturstudie av Muminböckerna utifrån ett normkritiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Ida Mellembråten; [2024]
    Nyckelord :Children’s literature; gender; norm criticism; preschool; barnlitteratur; förskola; genus; normkritik;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att belysa hur Muminböckernas karaktärer representeras och hur deras relationer till varandra representeras utifrån ett normkritiskt perspektiv. Detta för att ta reda på om Muminböckerna skulle kunna bidra till det normkritiska arbetet inom förskolans verksamhet. LÄS MER

  2. 2. Fantasykaraktärer: är de mer normbrytande nu? : En komparativ karaktärsanalys av hur genusnormer porträtteras i barnböcker från två olika tider

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Zilan Alagöz; Emma Eriksson; [2024]
    Nyckelord :flerspråkighet; läsförståelsestrategier; lärares arbete; enspråkiga elever;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att se hur barnbokskaraktärer porträtteras ur ett genusperspektiv och se om det skett en förändring över tid. I studien analyseras två böcker från olika tider, Ronja Rövardotter från 1981 och första delen ur Musse och Helium från 2018. LÄS MER

  3. 3. VAD TITTAR BARNEN PÅ, EGENTLIGEN? Representation i Youtubeinnehåll som konsumeras av barn i åldern 9–12 år

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Matilda Liebig; [2023-03-10]
    Nyckelord :Representation; Youtube; barn; genus; intersektionalitet; ECA;

    Sammanfattning : Executive summary Different media outlets have a big role in shaping our perception of reality, perhaps even more so for children. They have fewer reference points with real life than us adult, what they see in various channels is more or less all they know of the outside world. LÄS MER

  4. 4. Rättstillämpningen av principen om barnets bästa i LVU-mål : En kvalitativ studie om förvaltnings- och kammarrätters rättstillämpning utifrån ett genusrättsteoretiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Alice Wende; Emma Malm; [2023]
    Nyckelord :the principle of the best interests of the child; children and young people; LVU; 3§ LVU; gender norms; girls and boys; administrative courts and courts of appeals; application of the law; social construction; social work.; principen om barnets bästa; barn och unga; LVU; 3§ LVU; könsnormer; flickor och pojkar; förvaltningsrätter och kammarrätter; rättstillämpning; social konstruktion; socialt arbete.;

    Sammanfattning : Based on society's established norms, girls and boys are expected to behave differently. Certain behaviours are also differently accepted due to gender. LÄS MER

  5. 5. Karaktärers genusframställning i bilderböcker som vunnit Augustpriset : En kvalitativ bild- och textanalys med fokus på genus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Sofie De Paul; [2023]
    Nyckelord :Gender; gender norms; picture books; preschool; Bilderböcker; förskola; genus; könsnormer;

    Sammanfattning : Följande arbete syftar till att analysera bilderböcker som vunnit Augustpriset med fokus på karaktärernas genusframställning. Böckerna har analyserats genom en kvalitativ bild- och textanalys där fokus varit genus och kön. LÄS MER