Sökning: "Kasam motivation kommunikation"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden Kasam motivation kommunikation.

  1. 1. “Jag kan, jag vill”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Alexandra Schavon Skogh; Jesper Wallström; [2023-10-19]
    Nyckelord :regler; fritidshem; regelarbete; kasam; jag kan; jag vill; samspel; kommunikation; regelkategorier;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om elevers tankar om och relation till regler i fritidshemmet. Syftet är att undersöka hur lågstadieelever i fritidshem beskriver sin uppfattning och relation till regler. Vi söker svar på vad eleverna säger om regler och vilka utmaningar de upplever med att följa regler. LÄS MER

  2. 2. Motiverande undervisning : En kvalitativ studie med speciallärare och specialpedagoger i anpassad skola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Hanna Lackmar; Petra Olsson; [2023]
    Nyckelord :Differentierad undervisning; inkludering; intellektuell funktionsnedsättning; meningsfullt lärande; motivation; relationskompetens och specialpedagogik.;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie var att få en fördjupad förståelse och ökad kunskap om hur några speciallärare och specialpedagoger i dagens särskola planerade och genomförde sin undervisning för att öka motivationen till elevernas lärande genom differentierad undervisning. Som teoretiska utgångspunkter har det sociokulturella perspektivet, relationskompetensen samt KASAM-begreppet använts. LÄS MER

  3. 3. Samverkan kring att främja elevers motivation i grundsärskola och kommungemensam särskild undervisningsgrupp inom grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Henrik Wenngren; Elin Ädel; [2022]
    Nyckelord :Antonovskys KASAM; Elevers motivation; Kommungemensam särskild undervisningsgrupp KSU ; Kvalitativa intervjuer med skolpersonal; Samverkan;

    Sammanfattning : Många elever med intellektuell funktionsnedsättning och/eller neuropsykiatriska diagnoser (NPF-diagnoser) har svårt för att finna motivation till skolan. Samtidigt är motivationen för skolan en viktig faktor för skolframgång. LÄS MER

  4. 4. Speciallärares tankar om att motivera elever till läsinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Helena Olsson; [2020]
    Nyckelord :KASAM; lärande; läsinlärning; motivation;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur några speciallärare talar om arbetet med att motivera elever till läsinlärning. Det är en kvalitativ studie inspirerad av fenomenografisk metodansats. Datainsamlingen genomfördes utifrån intervjuer med sex speciallärare och en tematisk analysmodell har använts i analysarbetet. LÄS MER

  5. 5. Därför går jag till skolan : En studie om vad elever i och utan behov av extra stöd behöver för att trivas i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ellinor Larsson; Anne Nordström; [2018]
    Nyckelord :Elevtrygghet; skolfrånvaro; specialpedagog; trivsel;

    Sammanfattning : En sammanhängande skolgång är viktig för elever då omfattande skolfrånvaro kan begränsa möjligheterna för elever senare i livet. Syftet med studien är att undersöka och förstå vilka faktorer som några elever och specialpedagoger anser är betydelsefulla för att elever ska trivas i skolan, finna sina studier meningsfulla samt känna motivation att komma till skolan. LÄS MER