Avancerad sökning

Hittade 4 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Begåvade elever behöver också hjälp : En systematisk litteraturstudie om matematiskt begåvade elever i de tidigare skolåren

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Malin Hermansson; Hanna Löfqvist; [2020]
    Nyckelord :Matematik; Undervisning; Matematisk begåvning; Identifiering; Differentiering; Krutetskiis förmågor  ;

    Sammanfattning : Följande systematiska litteraturstudie inriktar sig på matematiskt begåvade elever i de tidigare skolåren. Studien syftar till att utifrån tidigare forskning reda ut om och hur undervisningen av matematisk begåvade elever kan bedrivas. LÄS MER

  2. 2. Undervisning i syfte att stödja och utveckla samtliga elevers individuella matematiska förmåga

    M1-uppsats, Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Agneta Löwenhielm; [2013]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Matematikundervisningen behöver utvecklas för att stärka svenska elevers kunskaper och samtidigt bryta trenden av nedåtgående resultat. Examensarbetet ger förslag på uppgifter som stödjer och utvecklar samtliga elevers matematiska förmåga. LÄS MER

  3. 3. "De klarar sig i alla fall" : En studie om hur lärare resonerar om och säger sig undervisa elever med särskilda matematiska förmågor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Hedvig Martinson; [2010]
    Nyckelord :Matematik; matematisk förmåga; undervisning; särskilt stöd; behov; grundskola;

    Sammanfattning : Syftet för denna studie har varit att ta reda på hur några lärare i årskurs tre resonerar om och säger sig anpassa undervisningen för elever med särskilda matematiska förmågor. Under tidigare forskning tas Blooms taxonomi och Krutetskiis definition på elever med särskilda matematiska förmågor upp. LÄS MER

  4. 4. Barns förmågor i matematik : Hur visar de sig hos 10-åringar i ett svenskt klassrum?

    Kandidat-uppsats, Matematiska och systemtekniska institutionen

    Författare :Linda Gunnarsson; Anna-Karin Hartonen; [2006]
    Nyckelord :förmågor; matematik; problemlösning; Krutetskii; rika problem.;

    Sammanfattning : I detta examensarbete var vårt syfte att försöka se vilka matematiska förmågor som synliggjordes när elever arbetade tillsammans i grupp. Eleverna gick i år 3-4 och de fick arbeta med ett matematiskt problem. Till största delen har vi använt oss av Krutetskiis definition av vad han menade var matematisk förmåga. LÄS MER