Sökning: "Language didactics"

Visar resultat 21 - 25 av 122 uppsatser innehållade orden Language didactics.

  1. 21. Lozanovmetoden/Suggestopedi : En komparativ studie av suggestopedisk praktik och traditionell språkundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Rebecca Kinnander; [2022]
    Nyckelord :foreign language didactics; Foucault; Lozanov; suggestopedia;

    Sammanfattning : This is a qualitative research project aimed to compare traditional teaching of foreign languages and suggestopedia in order to seek an answer to whether the suggestopedic practice is compatible with traditional school.  The theoretical framework is based on Michel Foucault’s history of ideas of how power has developed over time and how power structures have shaped society, institutions and consequently school. LÄS MER

  2. 22. ”Behandla mig som normalt, bara” : En kvalitativ studie med fokus på relationer, didaktik och studiemotivation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marcus Ejeholt; Anna Tideman Larsdotter; [2022]
    Nyckelord :treatment; relationships; relationship skills; didactics; language disorder; dld; study motivation; Bemötande; relationer; relationskompetens; didaktik; språkstörning; studiemotivation;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Ejeholt och Tideman, Marcus och Anna (2022). ”Behandla mig som normalt, bara/ just treat me as normal”. En kvalitativ studie med fokus på relationer, didaktik och studiemotivation/ a qualitative study with a focus on relationships, didactics and study motivation. LÄS MER

  3. 23. Literatura en la enseñanza de español como lengua extranjera (ELE) : Un estudio del papel de la literatura como una herramienta didáctica

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Molly Hansson; [2022]
    Nyckelord :SFL; fiction; didactics; ELE; literatura; didáctica;

    Sammanfattning : El propósito de este estudio es conocer qué papel tiene la literatura en el aula de español como lengua extranjera (ELE) en Suecia desde la perspectiva de los profesores, y qué fines didácticos tiene el uso de la ficción. También se quiere identificar qué diferentes tipos de literatura utilizan los profesores en el aula ELE. LÄS MER

  4. 24. L’éducation interculturelle en classe de langue. Des recherches en didactique et des politiques éducatives aux pratiques pédagogiques

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Maria Dollander; [2021-10-14]
    Nyckelord :Didactique des langues; français langue étrangère; compétence interculturelle; approche interculturelle; développement durable;

    Sammanfattning : Des dimensions interculturelles en classe de langue en scolarité obligatoire sont recommandées par la recherche et par les décideurs politiques depuis des décennies, sans effet constaté sur le terrain. L’objectif de cette étude est une meilleure compréhension des défis et des possibilités permettant la mise en pratique d’une approche interculturelle. LÄS MER

  5. 25. Mehrsprachendidaktische Ansätze im Tertiärsprachenunterricht. : Eine Analyse dreier schwedischer DaF-Lehrwerke.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för slaviska och baltiska språk, finska, nederländska och tyska

    Författare :Daniela Novia; [2021]
    Nyckelord :Plurilingualism and tertiary language didactics; analysis of Swedish textbooks; German as a foreign language;

    Sammanfattning : The development of plurilingual competence has been increasingly seen as an important aspect of foreign language teaching. Since textbooks usually play a central role in language classrooms, they are supposed to contribute to the development of plurilingual teaching. LÄS MER