Sökning: "Language didactics"

Visar resultat 16 - 20 av 122 uppsatser innehållade orden Language didactics.

  1. 16. En utställning säger mer än tusen artiklar? : Utställningar som forskningskommunikation i universitetsbibliotek: metoder, attityder, effektivitet

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Maja Elisabeth Pelve; [2022]
    Nyckelord :Exhibitions; Academic libraries; Communication in science; Didactics in libraries; Utställningar; utställningsverksamhet; universitetsbibliotek; forskningsinformation; didaktik i bibliotek;

    Sammanfattning : This thesis presents a study on how four Swedish university libraries use exhibitions as a tool for science communication. I describe the methodology of the exhibitions, how they differ between libraries, and how working with the exhibitions is experienced by the librarians and researchers involved. LÄS MER

  2. 17. Teachers’ Interpretations ofthe Reading Strategies in the ESL Syllabus : A Mixed Method Study on the Possible Advantages andDisadvantages of the Phrasing of Reading Strategies in theRevised ESL Syllabus for Swedish Upper Secondary School

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Frida Brude; Alice Öhman Ekman; [2022]
    Nyckelord :Didactics; educational policy; English as a Second Language; ESL; interpretation; L2; reading strategies; receptive strategies; second language acquisition; second language education; Skolverket; Sweden; syllabus; upper secondary school; Didaktik; styrdokument; engelska som andraspråk; tolkning; andraspråk; lässtrategier; receptiva strategier; andraspråksinlärning; andraspråksutbildning; Skolverket; Sverige; ämnesplan; gymnasiet;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate how teachers interpret the reading strategies in the revised English as aSecond Language (ESL) syllabus from 2021, and what advantages and disadvantages they see with the syllabuswhen they teach reading strategies. Previous studies suggest that it is beneficial to teach reading strategies in school. LÄS MER

  3. 18. Konsten att arbeta med flerspråkiga barn : En fenomenologiskt-hermeneutisk studie om förskollärares upplevelser av kompetens i arbete med flerspråkiga barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Linnéa Sundström; Anthoula Papadopoulou; [2022]
    Nyckelord :Multilingualism; multilingual competence; experience; experiential learning; teacher competence; language development competence; didactics; didactic competence; Flerspråkighet; flerspråkig kompetens; erfarenhet; erfarenhetslärande; lärarkompetens; språkutvecklande kompetens; didaktik; didaktisk kompetens.;

    Sammanfattning : Flerspråkig didaktisk kompetens är ett ämne som diskuteras i forskning för förskolor och grundskolor på grund av att flerspråkiga barn har ökats i Sverige. Resultat från tidigare forskning visar exempelvis att lärare upplever att de inte har den nödvändiga kompetensen för att undervisa flerspråkiga barn. LÄS MER

  4. 19. Synlig andraspråksutveckling : En deskriptiv studie av hur sva-lärare använder bedömning för att stötta andraspråksutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Petra Järnbert; [2022]
    Nyckelord :assessment; needs assessment; assessment routines; systematic quality work; Swedish as a second language; goal achievement; second language development; subject didactics; Bygga svenska; primary school.;

    Sammanfattning : For almost 30 years, the school subject Swedish as a second language (Sva) has struggled with poor goal achievement, a high proportion of unqualified teachers and a political lack of interest in multilingualism. With large flows of refugees in recent years, there is a considerable number of students in Swedish primary school who are in need of a school subject with clear assessment routines for more effective second language teaching. LÄS MER

  5. 20. Förskollärares användning av digitala verktyg : En kvalitativ studie om hur och varför förskollärare använder digitala verktyg för att utveckla barns språk.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Moa Kristoffersen; Anneli Lundgren; [2022]
    Nyckelord :Digital tools; preschool; preschool teacher; language development; didactics; Digitala verktyg; förskola; förskollärare; digitalisering; språkutveckling; didaktik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om förskollärares perspektiv på sitt arbete med digitala verktyg för att stimulera barns språkutveckling. Studien är kvalitativ och insamlingen av den empiriska datan genomfördes genom tre semistrukturerade intervjuer med tre förskollärare i varje grupp. LÄS MER