Sökning: "Language didactics"

Visar resultat 6 - 10 av 122 uppsatser innehållade orden Language didactics.

  1. 6. Specialdidaktiska verktyg och strategier för inkluderande religionskunskapsundervisning : Lärares tillämpning av specialdidaktiska verktyg och strategier i planeringen av inkluderande religionskunskapsundervisning

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ahmad A. Hafiz; Joakim Lagerstedt; [2023]
    Nyckelord :Didactics; High School; Inclusion; Religious education; Special Didactics; Special education; Upper secondary school; Didaktik; Högstadieskola; Inkludering; Religionsundervisning; Specialdidaktik; Specialpedagogik; Gymnasieskola;

    Sammanfattning : This work by Hafiz, A. A & Lagerstedt, J. (2023). Specialdidactic instruments and strategies for inclusive religious education - High school teachers' and upper secondary school teachers' way of working with all students as well as students with extra support and special needs. LÄS MER

  2. 7. Förskollärares estetiska erbjudanden åt barn i lek. : Dramaverktyg som estetiska strategier med didaktisk potential i förskollärarstudenters lekundervisning i förskola.

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Ylwa Andersson; [2023]
    Nyckelord :Preschool; play-based teaching; drama tools; aesthetic strategies and drama didactics; Förskola; lekundervisning; dramaverktyg; estetiska strategier och dramadidaktik;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to highlight preschool teacher students' descriptions of using aesthetic qualities as a strategy in play-based teaching with preschool children. Of interest to the study are the drama tools that are actualized in the implementation and those that address the children's initiatives in the process. LÄS MER

  3. 8. Lärares syn på hur en god läsundervisning etableras. : En kvalitativ studie om lärares kunskap & metoder för att lära barn i förskoleklass och årskurs 1 att läsa.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sara Karlbom; [2023]
    Nyckelord :Learning to read. Reading instructions; reading learning methods; synthetic methods; analytical methods; Läsinlärning; läsundervisning; läsinlärningsmetoder; syntetiska metoder; analytiska metoder;

    Sammanfattning : Att lära sig läsa är en väsentlig del i dagens skola och samhälle. Därför läggs mycket fokus på just läsundervisning i de tidiga åren. Lärares kunskap och didaktik har stor betydelse för att främja elevernas läsinlärning. LÄS MER

  4. 9. Lyssnande läsning : En studie om ljudböckers möjlighet att öka gymnasieelevers motivation till läsning av skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Julia Ljungblad; [2023]
    Nyckelord :quantitative survey; Swedish didactics; upper secondary education; reading; fiction; motivation; audiobook;

    Sammanfattning : Youths tend to spend less and less time reading, although they still consider that they would like to read more. This dilemma is particularly interesting within the teaching of the Swedish language in school since reading fiction is a vital part of the subjects’ content. LÄS MER

  5. 10. Historieundervisningen under covid-19 pandemin : En kvalitativ studie om covid-19s inverkan på historieundervisningen.

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Simon Nyberg; [2023]
    Nyckelord :Upper secondary school; history teaching; online education; covid-19; pandemic; Sweden; didactics of history.; Gymnasiet; Gymnasieskolan; Historia; historieundervisning; fjärrundervisning; covid-19; corona; historiedidaktik;

    Sammanfattning : The aim of the study is to analyze how the practice of teaching history in Swedish upper secondary school was impacted by the covid-19 pandemic. The study used qualitative interviews with five history teachers to gain an understanding about how they felt that the pandemic came to affect them and their teaching. LÄS MER