Sökning: "Language didactics"

Visar resultat 11 - 15 av 122 uppsatser innehållade orden Language didactics.

  1. 11. Förskollärares didaktiska perspektiv på musik som ämne och metod i förskolan : En förskole-didaktisk studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Kler Moo; Sebastian Wojahn; [2023]
    Nyckelord :didactics; preschool; music; teaching; aesthetics; subject; method; didaktik; förskollärare; förskola; musik; undervisning; estetik; uttrycksform; ämne; metod;

    Sammanfattning : Musik som estetisk uttrycksform kan användas som ämne och metod i förskolans undervisning. Vad? Hur? och Varför? musik ska användas som ämne eller metod i förskolan är upp till förskollärarna att avgöra. LÄS MER

  2. 12. Är det möjligt att framställa hinduismens mångfald i religionsläroböcker? : Förändringen i representationen av hinduismens mångfald i läroböcker från 1968–2012

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Frida Näslund; [2023]
    Nyckelord :hinduism; mångfald; läroplan; innehållsanalys; religionsdidaktik;

    Sammanfattning : This study is about the changes in the representation of the diversity in hinduism in textbooks between the years 1968 and 2012. The theory builds on Robert Jacksons interpretive didacitcs of religion, it is about how individuals, groups and religions in generall are represented in religious education and it is being used here as a way of highlighting diversitey. LÄS MER

  3. 13. Att skriva eller inte skriva : En kvalitativ intervjustudie om samhällskunskapslärares erfarenheter av skrivundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Oscar Klasson; [2023]
    Nyckelord :Social studies; writing; teaching; conditions; upper secondary school;

    Sammanfattning : This topic is interesting to examine because of the prevailing social debate who shows that the students show an increasingly poor written language. Previous research shows that the teaching of writing in social studies is one-sided and that teachers experience an uncertainty in developing students in writing. LÄS MER

  4. 14. Musikdidaktik i förskolan & förskoleklass : En kvalitativ studie om hur musikämnet kan leda till barnens deltagande, lärande och språkutveckling i förskola och förskoleklass

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Parman Gitijah; Eva Karanta; [2022]
    Nyckelord :music; didactics; participation; learning; language development; competence; goal; tool.; Musik; didaktik; deltagande; lärande; språkutveckling; kompetens; mål; verktyg medel.;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to study the value of music in children’s lives and to find out if music activities/lessons can affect children’s learning and development in preschool and preschool class. We want to delve deeper into the definition of music based on different perspectives. LÄS MER

  5. 15. A case study on how psychological factors affect the individual language production of English as a foreign language for upper secondary students, and how the inclusion of didactics can support these students’ learning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Towe Lind; [2022]
    Nyckelord :Language production; psycholinguistics; psychological factors; learning; upper secondary students; didactics.;

    Sammanfattning : Psychological factors and their appearance in upper secondary English education are the focus of this study to collect knowledge regarding the effects on written and oral language production among upper secondary students. Three specific factors are mainly covered, videlicet depression, stress, and anxiety. LÄS MER