Sökning: "Lisa Engblom"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Lisa Engblom.

  1. 1. ”Vi behöver bli bättre på att bygga broar mellan görande och lärande” : En kvalitativ studie om NO-lärares undervisning om systematiska undersökningar i skolåren 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Lisa Engblom-Danielsson; [2022]
    Nyckelord :förmåga; guidning; inquiry; naturvetenskap; scaffolding;

    Sammanfattning : Denna studie belyser systematiska undersökningar i den naturvetenskapliga undervisningen i skolåren 4-6. Studien motiverades utifrån att undersökande arbete inte är särskilt vanligt förekommande i grundskolans mellanår, trots att systematiska undersökningar utgör en central del i kursplanerna för de naturvetenskapliga ämnena. LÄS MER

  2. 2. Lovet på landet : En rättsdogmatisk studie av 9 kap. 6 § PBL

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för Matematik, Data- och Lantmäteriteknik

    Författare :Tove Engblom; Lisa Gunnarsson; [2018]
    Nyckelord :Permits exempt building; countryside; small extension; collective settlement; cohesive settlement; small extension; complimentary building; Bygglovsbefriade åtgärder; glesbygd; samlad bebyggelse; sammanhållen bebyggelse; liten tillbyggnad; komplementbyggnad;

    Sammanfattning : När äldre plan- och bygglagen, ÄPBL ersattes år 2011 av dagens plan- och bygglag, PBL fick paragrafen gällande bygglovsbefriade åtgärder några språkliga uppdateringar. Ändringarna var avsedda att förenkla och uppdatera tolkningen. Några ändringar i hur bygglovsbefrielsen på glesbygden ska bedömas var ej avsedda. LÄS MER

  3. 3. Att undervisa mellan raderna : Fyra lärares beskrivningar av undervisning i och bedömning av läsförståelse i åk 7-9

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Lisa Engblom; [2014]
    Nyckelord :explicit undervisning; formativ bedömning; läsförståelse; läsförståelsestrategier;

    Sammanfattning : Sammandrag Föreliggande uppsats ämnar undersöka hur fyra svensklärare i grundskolans senare år uppfattar och beskriver att de arbetar med undervisning i läsförståelse, samt bedömning av läsförståelse i grundskolans årskurser 7-9. Datamaterial samlades in via halvstrukturerade intervjuer med fyra lärare, samtliga aktiva i grundskolans årskurs 7-9. LÄS MER