Sökning: "Människans fem sinnen"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden Människans fem sinnen.

  1. 1. Non-Diffractive Nuclear Excitations In Angantyr

    Master-uppsats, Lunds universitet/Fysiska institutionen; Lunds universitet/Teoretisk partikelfysik - Geonomgår omorganisation

    Författare :Carl Rosenkvist; [2023]
    Nyckelord :Heavy-ion; non-diffractive; nuclear excitation; secondary interactions; Physics and Astronomy;

    Sammanfattning : To better understand collectivity in high energy physics, the heavy-ion collision model Angantyr was developed to be included in the event generator Pythia. In this model, proton-proton collision phenomenology is extrapolated to heavy-ion collisions without assuming a thermal plasma for particle production. LÄS MER

  2. 2. Livsmedelsbutiker kan stimulera kundens fem sinnen för att skapa högre köpintention

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Caroline Cederblad; Emma Karlsson; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Dagligvaruhandeln står inför nya utmaningar då kundernas köpbeteende förändras i och med en ökad e-handel. Därför är det viktigt att butiker har ett nytt tankesätt gällande marknadsföring och hur de kan påverka kunderna i butik. LÄS MER

  3. 3. Hur kan skogsbad skölja bort stressen hos den urbana människan? : naturens bidragande effekter på återhämtning

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Jenny Ajanki; Johanna Attesson; [2020]
    Nyckelord :skogsbad; natur; urbanisering; stress; återhämtning;

    Sammanfattning : På bara några årtionden har människan gått från att leva ett självförsörjande liv på landsbygden till att leva ett urbant liv i städerna, bortkopplad från naturen. Städerna blir tätare och människan tycks förlora kontakten med naturen allt mer. LÄS MER

  4. 4. Att ha sinne för mikroföretag : En kvalitativ studie om användningen av sinnesmarknadsföring i mikroföretag

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Företagsekonomi

    Författare :Amanda Sandström; Sandra Tagesson; [2018]
    Nyckelord :Sensory marketing; Store atmosphere; Sensory cues; Sensory experience; Multi-sensory brand-experience; Sinnesmarknadsföring; Butiksatmosfär; Sinnesstimuli; Sinnesupplevelse; Multisensorisk varumärkesupplevelse;

    Sammanfattning : Vetskapen om att människans fem sinnen, syn, ljud, känsel, lukt och smak, kan påverkas genom att stimuleras på olika sätt har tagits i beaktning vid utformningen av marknadsföringsverktyget kallat sinnesmarknadsföring. Sinnesmarknadsföring beskrivs som ett framväxande paradigm inom marknadsföringsområdet. LÄS MER

  5. 5. Sinnesupplevelser och besöksmotiv på en maritim kulturarvsattraktion : En studie om internationella besökare och turisters upplevelser på Vasamuseet

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Turismvetenskap

    Författare :Clas Wallin; David Karlsson; [2017]
    Nyckelord :Turism; upplevelser; människans fem sinnen; sinnesupplevelser; besöksmotiv; kulturarvsattraktioner; maritim;

    Sammanfattning : Att veta hur en internationell besökare eller eller turist upplever en maritim kulturarvsattraktion är av yttersta vikt för att kunna utveckla produkter som kan attrahera, tillfredsställa och ge en god upplevelse. Att veta vad det är som motiverar dem att besöka olika sorters attraktioner är viktig kunskap för att kunna komponera en komplett produkt. LÄS MER