Sökning: "Matte"

Visar resultat 16 - 20 av 175 uppsatser innehållade ordet Matte.

  1. 16. Förekomsten av konkreta och abstrakta uppgifter samt vardagsspråk och skolspråk i matematikläromedel : -En kvantitativ innehållsanalys med kvalitativa egenskaper som undersöker tre matematikläromedel i årskurs fem

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sara Ahlström; Malin Bud; [2022]
    Nyckelord :Läromedel; matematikböcker; konkret; abstrakt; vardagsspråk; skolspråk.;

    Sammanfattning : Läromedel används i dagens matematikundervisning i stor utsträckning. Övergången mellan konkret och abstrakt matematik anses vara viktig för att elever ska uppnå en progression i matematikämnet samtidigt som svårigheter kan uppstå när elever ska växla mellan vardagsspråk och skolspråk. LÄS MER

  2. 17. Flickor = Pojkar? : En kritisk diskursanalys om genus i matematikläroböcker för årskurs 9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Richard Dennerby; [2022]
    Nyckelord :Matematik; genus; lärobok; genussystem; normer; kritisk diskursanalys; högstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur två läroböcker inom matematik för årskurs 9, Matte Direkt 9 och Matematik Z, skildrar samhälleliga normer kopplat till genus, samt hur människor i läroböckernas uppgifter gestaltas, för att bidra med fördjupad kunskap inom området. Undervisning inom skolämnet matematik baseras i stor utsträckning på användandet av läroböcker, som fyller en funktion för att reproducera alternativt motarbeta normer. LÄS MER

  3. 18. ”Utan matte tror jag att samhället skulle kollapsa” : Arbetssätt som gynnar elevers progression inom matematikundervisning i årskurs 6 – ur ett elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Birgitta Grönlund; [2022]
    Nyckelord :kooperativt lärande; matematik; motivation; studiemiljö; undervisningsmetod; återkoppling;

    Sammanfattning : I den här studien undersöktes hur eleverna ser på sitt eget lärande och vadsom får dem att känna sig motiverade. Mot den bakgrunden kan lärare få en större förståelseför vad eleverna anser är viktigt och på så sätt förhålla sig kritiskt till sin egen undervisning. LÄS MER

  4. 19. Att utveckla en översikt för utvecklare : Ett designförslag på en dashboard för förvaltningsarbete av webbplatser

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Axelia Nilsson; [2022]
    Nyckelord :interaktionsdesign; användarupplevelse; informationsvisualisering; dashboard; abstraktionshierarkin;

    Sammanfattning : Detta designarbete genomfördes på uppdrag av företaget Knowit Experience i Linköping och syftade till att undersöka hur man kan skapa en översikt, i form av en dashboard, för att underlätta både förvaltningsarbete och felsökning vid tekniska problem på webbplat- ser. För att undersöka detta delades arbetet upp i tre faser konceptfasen, bearbetningsfasen och detaljeringsfasen. LÄS MER

  5. 20. A numerical implementation of the chirality-flow formalism

    Master-uppsats, Lunds universitet/Teoretisk partikelfysik - Geonomgår omorganisation; Lunds universitet/Institutionen för astronomi och teoretisk fysik - Genomgår omorganisation

    Författare :Zenny Wettersten; [2022]
    Nyckelord :chirality-flow; chirality; flow; spinor-helicity; tree-level; diagram; amplitude; generator; numerical; Physics and Astronomy;

    Sammanfattning : The chirality-flow formalism has proven to make amplitude calculations in the Standard Model analytically simple in comparison to previously established formalisms. To test the viability of the chirality-flow formalism for numerical implementations, a Chiral Automized Flow Extension (CAFE) for MadGraph5_aMC@NLO has been developed to compare amplitude evaluation time scaling between the two. LÄS MER