Sökning: "Multicultural preschool"

Visar resultat 6 - 10 av 83 uppsatser innehållade orden Multicultural preschool.

  1. 6. Förskollärares syn på samverkan : En kvalitativ studie om samverkan med vårdnadshavare med annan språklig eller kulturell bakgrund än svenska.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Erika Holmedahl; [2023]
    Nyckelord :The preschool teaching profession; collaboration; guardians; language; culture; the intercultural perspective; Förskollärarprofessionen; samverkan; vårdnadshavare; språk; kultur; interkulturella perspektivet.;

    Sammanfattning : The aim of this study is to contribute with knowledge about preschool teachers'view of their collaboration task, with a particular focus on collaboration withguardians with a different linguistic or cultural background than Swedish. Toachieve the aim, semi-structured interviews were chosen as the method. LÄS MER

  2. 7. Internationalisering i den svenska förskolan : En studie om förskollärares syn på Läroplan för förskolans mål om internationalisering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Cecilia Al-Rufeye; [2022]
    Nyckelord :Intercultural; Internationalisation; Monoculture; Multicultural mission; Preschool teachers; Interkultur; Internationalisering; Monokultur; Mångkulturellt uppdrag; Pedagoger i förskolan;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka och synliggöra förskollärares upfattning om Läroplan för förskolans (Skolverket, 2018) mål om internationalisering genom de diskurser som framträder utifrån deras texter. Syftet är vidare att genom deras texter och språkbruk analysera deras uppfattningar om hur de arbetar för att uppnå detta mål. LÄS MER

  3. 8. Svenska som andraspråk i förskolan : Förskollärares resonemang kring arbetet med språkutveckling hos flerspråkiga barn.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Mebtahul Jannat Any; Angbeen Farooq; [2022]
    Nyckelord :Multilingualism; language development; early childhood education; systematic planning; mediating resources.;

    Sammanfattning : This empirical study is about preschool teachers reasonning around the work with language development among multilingual children who have swedish as a second language and encounter swedish only after they start preschool. Based on the above, we had two research questions. Question 1. LÄS MER

  4. 9. "Jag tycker synd om dom som inte bor i Bullerbyn" : En diskursanalys om etnisk mångfald i förskolors barnlitteraturutbud

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Ida Söderman; Emma Front; [2022]
    Nyckelord :Children’s literature. Discourse analysis. Ethnic diversity. Multiculturalism. Pre-school.; Barnlitteratur. Diskursanalys. Etnisk mångfald. Förskola. Mångkultur.;

    Sammanfattning : Alla barn ska ha rätt till att främja sin förståelse av sin egen och andras kulturer, enligt Barnkonventionen (UNICEF Sverige, 2018). Studiens syfte är att synliggöra vilken mångkulturell barnlitteratur som finns tillgänglig för de äldre barnen i förskolornas verksamhet, genom att presentera vilka diskurser som framträder i de böckerna som finns tillgängliga i förskolornas bokhyllor. LÄS MER

  5. 10. Hållbarhetsundervisning i förskolan : Förskollärarens didaktiska val i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :salamatu Tholley; [2021]
    Nyckelord :Barnens utbildning; bilderböcker; hållbarhetaktiviteter; nyanlända barn; återvinning;

    Sammanfattning : Abstract The purpose of the study is to contribute further knowledge about preschool teachers' didactic choices when they plan and implement teaching in of sustainability and more precisely shed light on how preschool teachers adapt their work to promote newly arrived children's knowledge of sustainability. Eight preschool teachers from four preschools participated in the study. LÄS MER