Sökning: "Multicultural preschool"

Visar resultat 16 - 20 av 83 uppsatser innehållade orden Multicultural preschool.

  1. 16. Att mötas och förstå : Varför är det svårt?

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Eva Stenholm; [2018]
    Nyckelord :preschool; parents; meetings; cooperating; practical knowledge; reflection; conversations; cultures; multicultural; intercultural; förskola; föräldrar; möten; samarbete; praktisk kunskap; reflektion; samtal; kulturer; mångkulturell; interkulturell;

    Sammanfattning : In this scientific essay I have focus on parental work in preschool and the difficulties that might arise. The empirical part is based on two meetings with parents and both of them are about how to understand each other. These meetings are linked to literature and helps me research the term reflection. LÄS MER

  2. 17. Flerspråkiga barn i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare arbetar med flerspråkiga

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Nathalie Blom; Mikaela Forsberg Liifv; [2018]
    Nyckelord :flerspråkighet; språkutveckling; modersmål; andraspråk; kommunikation; förskola; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med ökad kunskap för hur några förskollärare beskriver att de arbetar med flerspråkiga barns språkutveckling. Både statistik och tidigare forskning lyfter att flerspråkiga barn har ökat i förskolan, vilket betyder att det är viktigt att ha kunskap om flerspråkiga barns språkutveckling. LÄS MER

  3. 18. Lärande i en mångkulturell förskola : En kvalitativ studie av förskollärares syn på hur de arbetar i en mångkulturell förskola.

    M1-uppsats,

    Författare :Emelie Klein; Rahma Alkinani; [2018]
    Nyckelord :flerspråkighet; mångkulturell förskola; inkludering; förskollärare; redskap; lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta del av förskollärares uppfattningar om hur det är att arbeta i mångkulturella förskolor och hur förskollärare inkluderar och möjliggör lärandet för flerspråkiga barn samt vilka redskap förskollärare använder sig av. Studien bygger på fenomenografisk metod och kvalitativa intervjuer där sex förskollärare från tre olika enheter intervjuas enskilt. LÄS MER

  4. 19. Att börja förskolan : Pedagogernas uppfattningar om inskolningens betydelse i mångkulturella förskolor

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jennyfer Karlsson; [2018]
    Nyckelord :Inskolning; förskollärare; förskola; barn; kommunikation; samspel;

    Sammanfattning : Inledning: När barn börjar förskolan, kommer barnet i kontakt med många barn och vuxna från olika kulturer med olika bakgrund. Inskolning är därför ett viktigt moment i barnets liv. Under dagar av inskolning bekantar sig vårdnadshavare och barnet med alla aktiviteter och med rutinsituationer som förekommer på förskolan. LÄS MER

  5. 20. Förskollärares kommunikativa hjälpmedel i en mångkulturell förskola

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Linn Andersson; Linda Segerkvist; [2018]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förskola; kommunikation och mångkulturell.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att studera hur förskollärare i en mångkulturell förskola kommunicerar med flerspråkiga barn vid samling. Frågeställningen i studien utgår från vilka hjälpmedel förskollärare använder sig av för att kommunicera med flerspråkiga barn. LÄS MER