Sökning: "Nils Håkansson"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Nils Håkansson.

  1. 1. Framtidens mediehus byggs med digital verktygslåda. En kvalitativ studie över hur digitala verktyg påverkat sportjournalistiken på lokala tidningsredaktioner

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Benjamin Hanafi; Emil Håkansson; Nils Strandahl; [2024-03-12]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The aim of this study was to investigate how sport journalists who work on local newspaper editorial offices experiences the adaption into use of digital tools in the journalistic work, and find out what factors that affects the extent to which digital tools are used. Furthermore, the aim was also to find out which digital tools that are used most frequently by the selection of journalists, and investigate how these tools affects the journalistic work process. LÄS MER

  2. 2. Offer och förövare – samtidigt : En kvalitativ studie om hur Blekinge Läns Tidning, Aftonbladet och Svenska Dagbladet gestaltade brottsfallet “Skotten i Rödeby”

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Emma Håkansson; [2022]
    Nyckelord :förövare; gestaltning; idealiska offer; konflikt; kriminaljournalistik; narratologi; offer;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur tre svenska dagstidningar gestaltade brottsfallet ”Skotten i Rödeby”. Studien fokuserar på hur bilden av någon som ett offer skapas och vem som har gjorts till offer och vem som gjorts till förövare. LÄS MER

  3. 3. Lageromsättning i EMS-branschen : En fallstudie om kund- och leverantörsförhållanden

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Industriell ekonomi

    Författare :Alfred Bolsöy; Marcus Thelin; Nils Håkansson; [2018]
    Nyckelord :tied up capital; inventory turnover; supply chain; case study; customer and supplier relationship; electronic manufacturing service;

    Sammanfattning : Most producing companies aim to reduce tied up capital, which is meant to increase inventory turnover. In this study, an EMS (Electronic manufacturing service) -company, a contract manufacturer, will be studied. The company does not own the products themselves, but is a service company that manufactures to customers. LÄS MER

  4. 4. Varlam Šalamovs Kolymskie rasskazy – en jämförande studie om hur den rytmiska författarstilen i original avspeglas i två svenska översättningar

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Sarah Nesher; [2014-07-01]
    Nyckelord :Šalamov; författarstil; musikalitet; rytmisk prosa; fonetiska upprepningar; morfologiska upprepningar; lexikaliska upprepningar; syntaktiska upprepningar; lakonism; nominalsatser;

    Sammanfattning : Syftet med denna masteruppsats är att genomföra en jämförande kvalitativ studie, samt en mindre, kvantitativ om hur författaren Varlam Šalamovs individuella ”rytmiska” författarstil i fyra noveller från samlingen Kolymskye rasskazy (1998) bevarats i två svenska översättningar. Översättningarna är hämtade från Berättelser från Kolyma (Marie-Anne Sahlin 1982) och Skovelmästaren (Nils Håkansson 2006 [2003]). LÄS MER

  5. 5. Den ideella föreningens kommunikativa utmaningar på en glokal marknad : - En förstudie till en kommunikationsplan för kulturföreningen Humlan.

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Nils Håkansson; [2014]
    Nyckelord :non-profit organizations; globalization; glocalization; Humlan; refeudalization; public relations; media richness theory.; ideella organisationer; globalisering; glokalisering; Humlan; refeodalisering; strategisk kommunikation; media richness theory.;

    Sammanfattning : Non-profit organizations’ communicational challenges in a glocal market – A pre-study to a communication plan for the non-profit organization Humlan. This study intends to examine and analyze the current strategic position of the non-profit organization Humlan, and how the organization can develop their communicational efforts to make themselves more competitive in the glocalized market in which they compete. LÄS MER