Sökning: "Processer i företag"

Visar resultat 1 - 5 av 1142 uppsatser innehållade orden Processer i företag.

  1. 1. Svenska företags etablering av dotterbolag på den indiska marknaden : Resan dit, och dess strategiska betydelse för koncerner

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Stella Devell; Jonathan Brandt; [2024]
    Nyckelord :Internationell expansion; dotterbolag; värdekedja; svenska koncerner; Uppsalamodellen; multinationella företag; indiska marknaden; psykiskt avstånd;

    Sammanfattning : Den indiska marknaden har länge varit attraktivt för svenska koncerner. En strategi för internationell expansion är etableringen av dotterbolag, vilket flera svenska multinationella koncerner implementerat. LÄS MER

  2. 2. Användning av prestationsmätning inom IT Service Management hos fem små och medelstora företag : En kvalitativ studie om upplevda fördelar, utmaningar och risker

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Felicia Strandberg; [2024]
    Nyckelord :ITSM; IT Service Management; ITIL; SME; it-tjänstehantering; små och medelstora företag; prestationsmätning;

    Sammanfattning : Att leverera IT-relaterade tjänster är utmanande för många företag och verksamheter. För att underlätta för leverantörer av IT-tjänster har processtöd tagits fram som går under namnet IT Service Management där det ledande ramverket ITIL tillhandahåller riktlinjer för bland annat processer i form av incident- och problemhantering. LÄS MER

  3. 3. Förbättringsförslag för kvalitetssäkring vid svetsning : En kvalitativ studie för implementation av kvalitetssystemet ISO 3834

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Jonathan Sjödin; [2024]
    Nyckelord :Quality improvement; ISO 3834-2; Welding quality; Welding management; Cornerstone model; Swedish industry; Industry; Kvalitetsutveckling; ISO 3834–2; Svetskvalitet; Svetsledning; Hörnstensmodellen; svensk industri; Industri;

    Sammanfattning : Quality work has become important in recent decades for longterm profitability. ISO 3834 is a framework for achieving an effective quality system in welding. The advantage of using ISO 3834 is the ability to guarantee quality. Understanding Why quality assurance is important for companies, especially in welding, is crucial. LÄS MER

  4. 4. Kontroll i Kaoset - En Fallstudie på Oatlys Kris- och Kommunikationsstrategier

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Samuel-Maxim Petrik; Oscar Holgersson; [2024]
    Nyckelord :Krishantering; Kriskommunikation; Intressenter; Varumärkesaktivism; Hållbarhet; Business and Economics;

    Sammanfattning : Research questions: How do internal and external crisis communication interact with each other and how does this play a role in crisis management in companies that apply brand activism? Purpose: The purpose of this essay is to gain a deeper understanding of how internal and external crisis communication affect each other and how the interaction between these affect the company's crisis management. Methodology: The choice of methodology that was made was based on a hermeneutic research strategy, together with a qualitative research strategy. LÄS MER

  5. 5. Free-to-fee - en fråga om affärslogik : Utmaningen att ta betalt för tjänster

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring och turismvetenskap (MTS)

    Författare :Bernt Gustin; Malin Thunholm; [2024]
    Nyckelord :Free-to-Fee; Service Infusion; servitization; Product-Service Systems; Service-Dominant Logic; Tjänster; tjänstelogik; Free-to-Fee; tjänstefiering; service infusion; product-service systems;

    Sammanfattning : Inledning: Den tillverkande industrin har länge ansetts ha en stor tillväxtpotential i en ökad tjänstefiering och att det finns en stor outnyttjad potential i tjänster för sålda produkter som kan realiseras genom intäkter för tidigare upplevda gratistjänster genom en process som kallas Free-to-Fee. Syfte: Studiens syfte är att undersöka tillverkande företags interna förståelse av de processer som leder till behovet att genomföra en Free-to-Fee-transition, det vill säga hur man idag hanterar tjänster relativt produkter i sina erbjudanden till marknaden och varför man i vissa fall inkluderar tjänster “gratis” i samband med en produktförsäljning. LÄS MER