Sökning: "Rosa Boy"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Rosa Boy.

  1. 1. Holocaust in Kinder- und Jugendliteratur altersgerecht erzählt? : Ein Vergleich des kindgerechten Erzählens am Beispiel von Als Hitler das rosa Kaninchen stahl, Der Junge im gestreiften Pyjama und Malka Mai

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Tyska

    Författare :Sonya Ogur; [2020]
    Nyckelord :Holocaust Entwicklung der Holocaustliteratur in der Kinder- und Jugendliteratur Kindgerechte Darstellung des Holocausts in der Kinder- und Jugendliteratur;

    Sammanfattning : Die vorliegende Examensarbeit thematisiert die altersgerechte Darstellung des Holocausts in der Kinder- und Jugendliteratur.  Nach einem historischen Abriss über Holocaustliteratur im Allgemeinen und der Entwicklung des Themas Nationalsozialismus und Holocaust in der Kinder und Jugendliteratur werden die Bücher  Als Hitler das rosa Kaninchen stahl, Der Junge im gestreiften Pyjama und Malka Mai anhand der Kriterien von Hans-Heino Ewers für Kinder und Jugendliteratur in thematischer, inhaltlicher und sprachlicher Hinsicht auf die Normen von Kind- und Jugendgemäßheit analysiert. LÄS MER

  2. 2. Flickor leker med dockor och pojkar leker med bilar, eller?

    M1-uppsats, Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Marina Alfredsson; Emma Eklöf; Emma Andersson Nielsen; [2014]
    Nyckelord :Preschool; gender; equality; gender codes; free play and communication patterns; Förskola; genus; jämställdhet; könskoder; fria leken; kommunikationsmönster.;

    Sammanfattning : I studien har vi undersökt flickor och pojkars val av lekar och val av material samt olika kommunikationsmönster mellan könen. Vi har observerat barnens val av lekmaterial och lekar i förskolan. Flickornas och pojkarnas kommunikation mellan varandra observerades i tre utvalda miljöer. LÄS MER

  3. 3. Rosa drakar och heroiska prinsessor?- En studie kring genus och barnbilder

    C-uppsats,

    Författare :Sara Wiksén; [2011]
    Nyckelord :Genus; barn; bilder; sociokulturell teori; semioti;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur de rådande normerna kring genus tar sig uttryck i de bilder barn skapar ochi deras motivval. Blir det en skillnad om pedagogerna i förskolan arbetar medvetet och aktivt med genuspedagogik?Våra huvudfrågor är vilka motivval vi kan urskilja i barnens teckningar och om motiven skiljer sig åt mellan flickor ochpojkars teckningar? Skiljer sig pojkarnas respektive flickornas teckningar åt från en vanlig förskola och skola frånteckningar i en genusförskola? Vi har jämfört teckningar av barn från en förskola som arbetar aktivt medgenuspedagogik med teckningar av barn som går i traditionella förskolor och skolor. LÄS MER