Sökning: "Särundervisning"

Visar resultat 16 - 20 av 36 uppsatser innehållade ordet Särundervisning.

  1. 16. Fotboll – en aktivitet skapad av män för männen? :   Hur ser lärare på flickors förhållningssätt till momentet fotboll i ämnet idrott och hälsa?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Richard Liljegärd; [2011]
    Nyckelord :Flickor; Fotboll; Förhållnigssätt; Inaktivitet; Genus; Lärare; Särundervisning; Status;

    Sammanfattning : Utbildningen i idrott och hälsa ger möjligheter till att stärka gemenskapen mellan barn och ungdomar i ett mångkulturellt och internationellt samhälle (Lpo 94). Fotboll har länge varit den sport som på allvar har bidragit till att föra samman olika kulturer med varandra för deras gemensamma kärlek till sporten. LÄS MER

  2. 17. Sam- eller särundervisning i idrott och hälsa? : en intervjustudie med sex lärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Nikolaos Sintridis; Sabrina Diarbakerli; [2011]
    Nyckelord :Samundervisning; Särundervisning; jäställdhet; lärarperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med följande arbete är att undersöka sär- respektive samundervisning utifrån ett lä­rarperspektiv. Vi vill undersöka för och emot argument med respektive arbetsform och un­dersöka vilket arbetssätt som bidrar att förstärka jämställdhet enligt verksamma lärare. LÄS MER

  3. 18. Perspektiv på för- och nackdelar med sam/särundervisning inom Idrott och Hälsa

    C-uppsats,

    Författare :Anna Kullberg; [2011]
    Nyckelord :samundervisning; särundervisning; idrott; skolår 7;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Syftet med min uppsats är att titta närmare på och upptäcka vilka perspektiv det finns på för- och nackdelar medsam/särundervisning inom ämnet Idrott och Hälsa i skolår 7-9. Jag har utgått ifrån svenska systement och jämförtdetta med japanska och amerikanska synvinklar på för- och nackdelar med de två undervisningssätten. LÄS MER

  4. 19. Sam- och särundervisning - Fågel, fisk eller mittemellan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :John Lück; Magnus Bååth; [2010]
    Nyckelord :särundervisning; idrott och fysisk bildning; physical education; samundervisning;

    Sammanfattning : AbstraktTitel: Sam- och särundervisning - Fågel, fisk eller mittemellan?Författare: John Lück och Magnus BååthTyp av arbete: C-uppsatsHandledare: Torbjörn Andersson Examinator: Kutte JönssonProgram: Lärarutbildningen Malmö HögskolaDatum: 2010-01-03Syftet med studien var att undersöka lärarnas och elevers syn på de olika undervisningsformerna, sär- och samundervisning i ämnet idrott och hälsa och vilken undervisningsform som är att föredra.Våra frågeställningar var:-Vad anser eleverna om sam- respektive särundervisning?-Vad anser lärarna om sam- respektive särundervisning?’-Hur påverkas eleverna (flickor och pojkar) av de olika undervisningsformerna?-Påverkas lärarnas betygsättning av undervisningsformerna?Datainsamlingen gjordes i form av en kvantitativ enkätstudie på totalt 114 elever som var fördelade på särundervisning pojkar 37st, särundervisning flickor 43st och samundervisning 34st. LÄS MER

  5. 20. Sam- och särundervisning i ämnet idrott och hälsa : Vad tycker idrottslärarna?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle; Institutionen för matematik, natur- och datavetenskap

    Författare :Linda Härdin; [2009]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; idrottslärare; samundervisning och särundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka idrottslärares tankar kring sam- och särundervisning samt att undersöka vilken undervisningsmetod som idrottslärarna föredrar att arbeta med. Min frågeställning är: Vilken undervisningsmetod är att föredra i ämnet idrott och hälsa anser lärarna? Vilka fördelar och nackdelar finns det med sam- respektive särundervisning? Gynnas flickor eller pojkar beroende på undervisningsmetoden? För att besvara min frågeställning och få fram idrottslärares åsikter i frågan gjorde jag kvalitativa intervjuer med fem idrottslärare i olika kön och ålder. LÄS MER