Perspektiv på för- och nackdelar med sam/särundervisning inom Idrott och Hälsa

Detta är en C-uppsats från

Författare: Anna Kullberg; [2011]

Nyckelord: samundervisning; särundervisning; idrott; skolår 7;

Sammanfattning: Sammanfattning:Syftet med min uppsats är att titta närmare på och upptäcka vilka perspektiv det finns på för- och nackdelar medsam/särundervisning inom ämnet Idrott och Hälsa i skolår 7-9. Jag har utgått ifrån svenska systement och jämförtdetta med japanska och amerikanska synvinklar på för- och nackdelar med de två undervisningssätten. Detta föratt idrottslärarna ska få en uppfattning om vad som är känsligt när man undervisar samkönat underidrottslektionerna, något som de flesta skolorna i Sverige gör idag. Genom att vara medveten om elevernaskänsliga områden kring detta tror jag att lärarna kan bygga upp bra stategier för hur undervisningssätten kan seut. Som metod valde jag att leta fram läroplaner och utbildning- och kvinnohistoria från Sverige, Japan ochAmerika. Därefter intervjuade jag sex idrottslärare som undervisar elever i skolår 7-9: två amerikaner, tvåjapaner och två svenskar. Jag ställde bland annat frågor om för- och nackdelar med sam/särundervisning, hur deundervisar nu och hur de tror att framtiden kommer att se ut. I de kulturer jag studerat kan jag se hur olikasamhällskrafter strävar efter att få kvinnor att träda fram och ta för sig mer och mer i samhället. När kvinnor fickmöjlighet till utbildning i Sverige, Japan och USA uppstod frågan om det skulle vara sam- eller särundervisning.Det sista skolämnet som haft särundervisning in i det längsta, och som fortfarande ibland har särundervisning, ärjust Idrott och hälsa. Bland elever i skolår 7-9 är det känsligt att visa upp sin kroppsliga förmåga framförpersoner av motsatta kön. Det börjar även bli skillnad på styrka och kondition hos eleverna, och de funderarkring sin identitet. När det blev vanligare med samundervisning inom idrotten fanns ingen fortbildning för lärarekring detta och det tror jag kan behövas, speciellt för lärare inom skolår 7-9 då det händer mycket rent biologiskti killars och tjejers kroppar vid den åldern  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)