Sökning: "Särundervisning"
Visar resultat 11 - 15 av 36 uppsatser innehållade ordet Särundervisning.
11. Vad spelar det för roll om vi tävlar? : En kvantitativ studie om sam- och särundervisning i ämnet idrott och hälsa
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Syfte, frågeställningar och hypotes Syftet med studien var att studera elevernas upplevda- och faktiska aktivitetsgrad i sam- respektive särundervisning utan tävlingsmomentet. Följande frågor användes för att besvara syftet: Hur ser den faktiska fysiska aktiviteten ut bland pojkar respektive flickor då könen är integrerade respektive separerade i undervisning utan tävlingsmoment? Hur ser den upplevda fysiska aktiviteten ut bland pojkar respektive flickor då könen är integrerade respektive separerade i undervisning utan tävlingsmoment? Studiens hypotes var att om det inte finns något inslag av tävlingsmoment i undervisningen kommer ingen signifikant skillnad kunna påvisas i varken upplevd- eller faktisk aktivitetsgrad för de olika könen i de olika undervisningsformerna. LÄS MER
12. Tillsammans eller var för sig? – En studie om vilken undervisningsform högstadieelever föredrar i idrott och hälsa
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ur ett genusperspektiv ta reda på vilken undervisningsform elever föredrar i idrott och hälsa och om elevers val påverkas av deras nuvarande undervisningsform. Vi synliggör inledningsvis ett problem då vi anser att dagens idrott och hälsa kan vara alltför inriktad på prestation och tävling, vilket kan missgynna flickor på många olika sätt. LÄS MER
13. Att vara eller inte vara... tillsammans? : En studie om elevers uppfattningar om könsblandad respektive könsuppdelad undervisning i idrott och hälsa
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för LärarutbildningSammanfattning : Dagens lärare i idrott och hälsa har stor frihet att forma undervisningen på det sätt som de själva tycker är bäst för eleverna, eftersom vare sig läro- eller kursplan nämner något om undervisningsformen. Detta skall dock ske i samverkan med eleverna. LÄS MER
14. "Jag har mens." : En studie i varför elever inte deltar i simundervisningen.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för LärarutbildningSammanfattning : Syftet med studien var att lyfta fram några problem med simundervisningen eftersom vissa elever vägrar att delta i undervisningen. Observationer gjorda under tidigare VFU-perioder samt erfarenheter under den egna skolgången har gjort författarna medvetna om problemet. LÄS MER
15. "När är vi uppdelade i flickor och pojkar?" : en kvalitativ studie om sam- och särundervisning, genus och etnicitet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Syfte och frågeställning Syftet med studien är att undersöka lärares, från olika geografiska områden, åsikter och erfarenheter om sam- och särundervisning i ämnet Idrott och hälsa. Vi utgick från tre frågeställningar för att besvara syftet. LÄS MER