Sökning: "Samhällskunskap och didaktiska frågor"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden Samhällskunskap och didaktiska frågor.

  1. 1. Rättsstaten och dess principer i lärares undervisningsmaterial : En undersökning om lärares didaktiska val och elevers förutsättningar i Samhällskunskap 1b

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Rasmus Johansson; Geir Felix Hyvärinen; [2024]
    Nyckelord :rättsstat; rättsstatsprinciper; undervisningsmaterial; didaktiska val; demokrati; läromedel; samhällskunskap; demokratiundervisning; citizenship education; rule of law;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka lärares didaktiska val avseende undervisning om rättsstatens principer samt de rättsstatsprinciper som kommer till uttryck i deras undervisningsmaterial. Detta har bakgrund i frågans relevans i koppling till samhällskunskapsämnets syfte och innehåll, och till ett samhällstillstånd där frågan om rättsstatens utformning blivit alltmer aktuell. LÄS MER

  2. 2. Kontroversiella frågor i undervisningen - vad, hur och varför? : En kvalitativ studie om ämnet kontroversiella frågor i samhällskunskapsundervisningen och vilket stöd som ges samhällskunskapslärare utifrån tre valda artiklar.

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Martin Dahlin; [2023]
    Nyckelord :Kontroversiella frågor; kontroversiella ämnen; samhällskunskap; undervisning; gymnasiet; didaktik; samhällskunskapsdidaktik;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att analysera vilket didaktiskt stöd som presenteras i Skolverkets artiklar för inspiration och stöd i arbetet om kontroversiella samhällsämnen och frågor i undervisningen. För att göra detta jämförs utvalda texter för stöd och inspiration från Skolverket med en samhällskunskapsdidaktisk bok för lärare. LÄS MER

  3. 3. "För att få vara någon annan en stund" : En undersökning om varför man ska läsa skönlitteratur i folkhögskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Anna Loyd; [2023]
    Nyckelord :Demokrati; didaktiska frågor; erfarenhetspedagogik; folkhögskola; legitimering; litteratursyn; skönlitteratur; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med min undersökning är att ta reda på hur några lärare på X folkhögskola resonerar om varför man ska läsa skönlitteratur inom ramen för undervisningen i svenska och svenska som andraspråk, i folkhögskola. Att undersöka hur man kan legitimera arbete med skönlitteratur inom denna skolform, särskilt som skönlitteraturen numera utsätts för aldrig tidigare skådad konkurrens från andra medier efter den kulturella vändningen och det vidgade textbegreppets intåg på skolans område, är relevant. LÄS MER

  4. 4. ”Det finns många viljor som vill dra dem åt olika håll” : En kvalitativ undersökning av samhällskunskapslärares uppfattning av det medborgarbildande uppdraget och didaktiska reflektioner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Judit Abrahamsson; [2022]
    Nyckelord :Pedagogical content knowledge; kontroversiella frågor; politik; medborgarbildning; Samhällskunskap; förståelse; källkritik.;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att undersöka hur samhällskunskapslärare uppfattar och tolkar det medborgarbildande uppdraget i Sverige samt hur de tar sig an och implementerar politiska kontroversiella samhällsfrågor i undervisningen, som ett led i ämnesdidaktiska överväganden. Det teoretiska ramverk som ligger till grund för denna studie utgår från att lärares didaktiska reflektioner och överväganden grundas på hur de tolkar sitt undervisningsämne och att det är en ständigt pågående och cirkulär process. LÄS MER

  5. 5. Vad är värdet av film som verktyg i samhällskunskapsundervisningen? : - En undersökning av filmers didaktiska värde för samhällskunskapsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Johan Nilsson Alsterbåge; [2021]
    Nyckelord :filmanalys; samhällskunskap; filmundervisning; undervisning; gymnasiet; didaktiskt värde.;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen är ett försök att förstå det didaktiska värdet av att använda filmer i samhällskunskapsundervisningen. För att åstadkomma det har flera olika perspektiv antagits. LÄS MER