Sökning: "Second-order"

Visar resultat 16 - 20 av 277 uppsatser innehållade ordet Second-order.

  1. 16. Exploring European Union Corporate Sustainability Reporting Directive’s (CSRD) integration process implications on business strategy.

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Wiktoria Bartkowiak; Migle Skensbergaite; [2023]
    Nyckelord :Business and Economics;

    Sammanfattning : Following the introduction of the Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) by the European Commission, the complexity of sustainability reporting increased significantly concerning a vast number of companies. The lack of consideration in the literature on the implications it will have on the business strategy can create negative perceptions of the directive’s integration process for the companies and make the transition process more challenging than anticipated. LÄS MER

  2. 17. Coordinating the digitalization process for existing production lines: Investigating phases and key activities for manufacturing firms

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Alexander Selfors; Alonso Brito; [2023]
    Nyckelord :Digitalization; Manufacturing; Activities; Industry 4.0; Production; Digitalisering; Tillverkning; Aktiviteter; Industri 4.0; Produktion;

    Sammanfattning : Purpose – The purpose of the study is to gain a deeper understanding of which activities are important for manufacturing organizations during the digitalization process of existing production lines. Method – The study has adopted a qualitative approach in the form of semi-structured interviews with company representatives with experience in digitalization from four different companies. LÄS MER

  3. 18. Solving Ordinary Differential Equations and Systems using Neural Network Methods

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)

    Författare :Mimmi Westrin; [2023]
    Nyckelord :Neural network methods; trial solutions; numerical methods; Lotka-Volterra system; SEIR model;

    Sammanfattning : The applications of differential equations are many. However, many differential equations modelling real-world scenarios are very complex and it can be of great difficulty to find an exact solution if one even exists. Thus, it is of importance to be able to approximate solutions of differential equations. LÄS MER

  4. 19. Jämförelse av armeringsmängd i betongpelare

    M1-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Viktor Larsson; Andreaz Fransson; [2023]
    Nyckelord :Concrete columns; reinforcing content; FEM-Design. nominal stiffness; nominal curvature; betongpelare; armeringsinnehåll; FEM-Design; nominell styvhet; nominell krökning;

    Sammanfattning : Betongpelare är en vanlig del i konstruktioner inom bygg-och anläggningsbranschen och kräver normalt en stor mängd armeringsjärn för att säkerställa dess styrka och stabilitet. Vid dimensionering av slanka betongpelare ska hänsyn inte bara tas till första ordningens moment och deformationer utan även andra ordningens teori ska beaktas. LÄS MER

  5. 20. Utomhuspedagogikens inverkan på elevers användning av matematiska begrepp : En empirisk studie om elevernas användning av första och andra ordningens språk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Linn Johansson Dahl; [2023]
    Nyckelord :Language of the first and second order; Communication; Mathematical Concepts; Mathematical Language and Outdoor Education.; Första och andra ordningens språk; Kommunikation; Matematiska begrepp; Matematiskt språk och Utomhuspedagogik.;

    Sammanfattning : Arbetet handlar om utomhuspedagogik inom matematik för elever i årskurs F-3. Syftet med studien är att undersöka hur utomhuspedagogik påverkar elevers användning av matematiska begrepp inom subtraktion, längdenheter och geometriska figurer. Studien jämför hur elever använder matematiska begrepp utomhus och inomhus. LÄS MER