Sökning: "Skola förskola"

Visar resultat 11 - 15 av 658 uppsatser innehållade orden Skola förskola.

  1. 11. Specialpedagogen som spindeln i nätet : En kvalitativ studie om övergångar från förskola till förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Hanna Persson; Margareta Torell Selin; [2023]
    Nyckelord :Övergångsprocess; samverkan; förskollärare; undervisning; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Studien har sin utgångspunkt i specialpedagogens uppdrag när det gäller övergångsprocessen från förskola till förskoleklass. Övergångsprocessen innebär att två skolformer ska utbyta information och samverka om barnens undervisning, utveckling och lärande. LÄS MER

  2. 12. Biträdande rektor : Och det delade ledarskapet

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Carina Adolfsson Nordström; [2023]
    Nyckelord :ledarskap; delat ledarskap; kontext; biträdande rektor; rektor;

    Sammanfattning : Skollagens ändring 2010 där det stipuleras att det på skolor och förskolor endast får finnas en person som har titeln rektor har haft stor påverkan på skolor och förskolors ledningsorganisationer. Antalet biträdande rektorer i förskola och skola har under de senaste tio åren ökat markant och är år 2022 fler till antalet än rektorer. LÄS MER

  3. 13. Alla barn ska få vara med : En kvalitativ studie om hur förskollärare ser på begreppet inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Jennifer Gustavsson; [2023]
    Nyckelord :Inkludering; begränsningar; relationellt perspektiv; kategoriskt perspektiv; förskola;

    Sammanfattning : Begreppet inkludering är ett stort och viktigt begrepp inom skolväsendet. De som verkar inom skola och förskola ska ha ett inkluderande arbetssätt för att säkerställa att alla barn känner sig delaktiga i den egna undervisningen. LÄS MER

  4. 14. Specialpedagogers praktiska arbete i skola och förskola : En kvalitativ analys av uppfattningar om yrkesrollen, förväntade och faktiska arbetsuppgifter

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Minela Nuhic; [2023]
    Nyckelord :Specialpedagogik; specialpedagog; praktiska och förväntade arbetsuppgifter;

    Sammanfattning : Otydliga uppdragsbeskrivningar för specialpedagoger bidrar till ökad stressnivå och arbetsbelastning, det leder också till minskad motivation och vilja till att stanna inom yrkesrollen. Specialpedagogens uppdrag benämns heller inte i styrdokument, detta har resulterat i att yrkesrollen ofta blandas ihop med speciallärare och innebär att de utför arbetsuppgifter som inte anses ingå i uppdraget eller rollen för en specialpedagog. LÄS MER

  5. 15. Dokumentation, kartläggning, språkstöd och samverkan kring flerspråkiga barn och elevers språkutveckling i förskolan och förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Josephine Helgemo; [2023]
    Nyckelord :dokumentation; kartläggning; samverkan; språkstöd; flerspråkighet; förskola; förskoleklass;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om på vilka olika sätt pedagoger i förskolan och förskoleklassen dokumenterar och kartlägger flerspråkiga barns språkutveckling, vilket språkstöd som ges vid dessa tillfällen, samt på vilken information som överförs och hur samverkan sker vid övergången från förskola till förskoleklass. För att uppnå studiens syfte användes kvalitativa intervjuer som metod där det insamlade materialet analyserades utifrån det sociokulturella perspektivet och tidigare forskning inom studiens ämnesområde. LÄS MER