Sökning: "Social modellering"

Visar resultat 6 - 10 av 63 uppsatser innehållade orden Social modellering.

  1. 6. Från skärmen till hjärnan: En studie av kvinnors uppfattningar och tolkningar av kroppsrepresentation online : En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Anna Skotte; Frida Persson; [2023]
    Nyckelord :mental health; eating disorder; social media; body ideal; body positivity; self-esteem; social learning theory; reception studies; psykisk ohälsa; ätstörningar; sociala medier; kroppsideal; kroppspositivism; självkänsla; social inlärningsteori; receptionsforskning;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker hur kvinnor upplever och tolkar hur kvinnokroppens representation i sociala medier påverkar deras självkänsla och psykiska hälsa. Genom en översikt av tidigare forskning, intervjuer med sex kvinnor i åldern 20-30 år samt tillämpning av social inlärningsteori och receptionsforskning, syftar vi till att ge en nyanserad insikt i detta viktiga samhällsproblem och ge läsarna en stark teoretisk grund för att förstå problemet. LÄS MER

  2. 7. Flood mitigation at catchment scale: assessing the effectiveness of constructed wetlands

    Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Elin Ekström; [2023]
    Nyckelord :Nature-based solutions; wetlands; catchment; performance indicators; flood management; hydrological modeling; SWAT; Naturbaserade lösningar; våtmarker; avrinningsområde; nyckelindikatorer; översvämningshantering; hydrologisk modellering; SWAT;

    Sammanfattning : Considering the potential for natural wetlands to store and retain water in the landscape,restored and constructed wetlands are increasingly implemented as Nature‐BasedSolutions (NBS) to mitigate downstream flooding. However, there is a frequent lack ofknowledge of the performance of NBS, and particularly wetlands, and how to best selectperformance indicators to measure their effectiveness. LÄS MER

  3. 8. Demotivate the theft of bicycles : The development of a bicycle stand to promote cycling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Oliver Ahlström Sundgren; [2023]
    Nyckelord :Bike Theft; CPTED; Demotivation; Behavioral Design; Persuasive Design; Industrial Design Engineering; Cykelstöld; CPTED; Demotivering; Beteende Design; Övertygande Design; Teknisk Design;

    Sammanfattning : Cycling is a highly beneficial activity that can positively impact individuals, the planet, countries, and cities. It is, therefore, imperative to encourage more people to cycle while reducing obstacles that lead to the use of alternative modes of transportation, such as cars. LÄS MER

  4. 9. Estimation of flood risk and cost-effective mitigations : A case study in Tierp

    Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Anton Blomqvist; Stephanie The; [2023]
    Nyckelord :Flood risk assessment; EAD; CADSS; MIKE21;

    Sammanfattning : Climate change is predicted to alter the rainfall patterns in the future, and extreme rain events with large rainfall volumes will become more frequent and intense which increases the flood risk. A clear trend can be seen, where more and more people decide to relocate from rural to urban areas. LÄS MER

  5. 10. Att undervisa om lässtrategier : En kvalitativ studie om hur lärare beskriver att de undervisar om lässtrategier för att utveckla elevers läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Emma Höglund; [2023]
    Nyckelord :Reading strategies; reading comprehension; grades 4-6; reading comprehension development; teachers; Lässtrategier; läsförståelse; årskurs 4-6; läsförståelseutveckling; lärare;

    Sammanfattning : Att elever kan läsa och förstå innehåll i texter är avgörande för att elever ska vara en del av samhället. I skolan och i vardagen möts elever av olika texttyper vilket medför att det ställs krav på elever att kunna läsa och förstå texter. LÄS MER