Sökning: "Strengths and Difficulties Questionnaire."

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden Strengths and Difficulties Questionnaire..

  1. 1. Psykisk hälsa relaterat till sexuell läggning bland ungdomar på Gotland: en tvärsnittsstudie.

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Charlotte Björnmalm; [2023]
    Nyckelord :Adolescent health. Cross-sectional studies. Mental health. Sexual and gender minorities. Wellbeing.; Psykisk hälsa. Sexuella- och könsminoriteter. Tvärsnittsstudier. Ungdomars hälsa. Välbefinnande.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Icke-heterosexuella ungdomar har ökad risk att drabbas av psykisk ohälsa. Forskning om icke-heterosexuella ungdomars psykiska hälsa i svensk kontext är dock begränsad. Syftet med denna studie var att undersöka sambandet mellan sexuell läggning och psykisk ohälsa respektive psykiskt välbefinnande bland ungdomar på Gotland. LÄS MER

  2. 2. Prediktorer för internaliserande besvär hos barn med eller utan neuropsykiatriska tillstånd : I vilken utsträckning gäller kända risk- och skyddsfaktorer?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Psykologiska institutionen

    Författare :Axel Nordin; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Neurodevelopmental disorders (NDD[1]) such as ADHD and autism spectrum disorder have high heritability and are often comorbid with each other and with internalizing disorders such as depression. Though there are known risk and protective factors for internalizing disorders, it is not clear to which extent these apply for children with NDD. LÄS MER

  3. 3. Olikheter och svårigheter : En fenomenografisk studie av några gymnasielärares uppfattningar av anpassad undervisning

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Emira Medic; [2020]
    Nyckelord :Anpassad undervisning; individanpassad undervisning; differentierad undervisning; extra anpassning; särskilt stöd; lärande; fenomenografi;

    Sammanfattning : Övergripande syfte i föreliggande studie är att utöka kunskaperna om hur några gymnasielärare uppfattar såväl vad anpassad undervisning innebär, som hur den fungerar i praktiken. Ett ytterligare syfte är att få kunskap om vilka variationer som förekommer i gymnasielärarnas uppfattning av anpassad undervisning. LÄS MER

  4. 4. Hyperactive Behavior and Participation in Social Play in a Swedish Preschool Context : A Cross-Sectional Study

    Master-uppsats, Jönköping University/HLK, CHILD

    Författare :Cristina Pozneanscaia; [2020]
    Nyckelord :Hyperactivity; Hyperactive behavior; Behavior problems; Play; Social play; Participation; En- gagement; Early Childhood Education; Preschool; Questionnaire data; The Strengths and Difficulties Questionnaire SDQ ; Observations; Children Observations in Preschool COP ; Iperattività; Comportamento iperattivo; Problemi comportamentali; Gioco; Gioco sociale; Partecipazione; Coinvolgimento; Educazione della prima infanzia; Scuola materna; Dati del questionario; Osservazioni; Гиперактивность; Гиперактивное поведение; Проблемы поведения; Игра; Социальная игра; Участие; Вовлеченность; Обучение детей дошкольного возраста; Дошкольные учреждения; Данные анкетирования; Наблюдения;

    Sammanfattning : The present thesis sought to compare participation in social types of play of children with and without hyperactivity in a Swedish preschool context. Based upon observational design of cross-sectional type, this study was built on a secondary analysis of data collected within two previous research projects that were merged into one dataset. LÄS MER

  5. 5. RELATIONEN MELLAN SJÄLVBILD OCH INTERNALISERAD OCH EXTERNALISERAD PROBLEMATIK I EN KLINISK UNGDOMSPOPULATION

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Martina Nilsson; Ulrika Stenhamre; [2018]
    Nyckelord :self-concept; SASB; internalized problem behavior; externalized problem behavior; SDQ; adolescence; självbild; SASB; internaliserad problematik; externaliserad problematik; problembeteenden; SDQ; ungdomar;

    Sammanfattning : Denna studie har, genom en tvärsektionell design, undersökt relationen mellan positiv och negativ självbild och fyra aspekter av internaliserad och externaliserad problematik. Självskattningsinstrumenten Structural Analysis of Social Behavior och Strengths and Difficulties Questionnaire har fyllts i av en klinisk grupp bestående av 327 ungdomar i åldrarna 12 - 19 år. LÄS MER