Sökning: "Till Henriksen"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden Till Henriksen.

  1. 1. Vilka dubbla karriär-upplevelser predicerar mental hälsa hos idrottselever på gymnasienivå? : En tvärsnittsstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Sara Hagehall; Julia Fallesen; [2024]
    Nyckelord :Health; well-being; dual career; upper secondary school in sports; youth athletes; Hälsa; välbefinnande; dubbla karriärer; idrottsgymnasium; ungdomsidrottare;

    Sammanfattning : Mental health is an important resource for a successful and developing athleticcareer (Schinke et al., 2018), which also results in better performance (Henriksen et al.,2019). Commitment to a dual career (DC) seems to be beneficial to the athlete inrelation to several aspects (Aquilina, 2013; Stambulova et al. LÄS MER

  2. 2. Den akademiska individens rättssäkerhet inom EU:s gränser : En europarättslig studie om hur yrkesregleringen påverkat svensk offentlig rätt med fokus på principen om god förvaltning

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Juridik

    Författare :Leyla Henriksen; Lira Kolaric; [2021]
    Nyckelord :Yrkeskvalifikationer; principen om god förvaltning; processuell och institutionell autonomi; rättssäkerhet; akademisk individ; EU-rätt; nationell rätt; harmoniseringsåtgärder; likabehandlingsprincipen; omsorgsprincipen; proportionalitetsprincipen.;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar Europaparlamentets och rådets direktiv 2005/36/EG om erkännandet av yrkeskvalifikationer utifrån den akademiska individens rättssäkerhet inom EU:s gränser. Studien grundar sig på en europarättslig studie om hur yrkesregleringen påverkat svensk offentlig rätt med fokus på principen om god förvaltning. LÄS MER

  3. 3. Betydelsen av den fysiska lärmiljön i förskolan : Hur planerar förskollärarna den fysiska miljön?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Hanna Sunnegård; Natacha Henriksen; [2021]
    Nyckelord :lärmiljö; fysisk miljö; närvarande pedagog; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Denna studie belyser lärmiljön i förskolan. Lärmiljön består av den sociala, pedagogiska och fysiska miljön, vilket även är faktorer som tas upp i tillgänglighetsmodellen från specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM 2018). Studien tar upp relevant forskning kring ämnet och teori kopplat till lärmiljön. LÄS MER

  4. 4. "En förskola för ALLA" : En kvalitativ studie om hur förskollärare beskriver att de arbetar med delaktighet och inflytande.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Felicia Henriksen; Olivia Hedström; [2021]
    Nyckelord :Delaktighet; Inflytande; Förskola; Barn; Förskollärare; Icke-verbal kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med ytterligare kunskap om hur förskollärare beskriver att de arbetar för att möjliggöra delaktighet och inflytande hos de barn som ännu inte fullt ut behärskar det verbala språket. Studien har utgått från följande frågeställningar: Hur beskriver förskollärare att deras förhållningssätt påverkar barnens möjlighet till delaktighet och inflytande? Vilka förutsättningar behövs för att möjliggöra barns olika uttryckssätt, enligt förskollärarna? Studien har utgått från en kvalitativ metod och semistrukturerade intervjuer med fem förskollärare. LÄS MER

  5. 5. Exploring dual career experiences of Swedish student-eSport players

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Kristoffer Modig; Erik Källgren; [2021]
    Nyckelord :Adolescents; career development; gaming; holistic perspective; supportive environment; upper secondary school; university; young adults; Gaming; gymnasium; holistiskt perspektiv; högskola; karriärsutveckling; tonåringar; ungdomar; universitet;

    Sammanfattning : The study aimed to explore the experiences of dual career (DC) among Swedish student-eSport players from a holistic perspective, and focused on the challenges faced in DC, the coping strategies used, and how DC influenced the student-eSport players. Interviews were conducted with 7 student-eSport players enrolled in an upper secondary school or university providing DC supportive resources. LÄS MER