Sökning: "Val av applikationer"

Visar resultat 1 - 5 av 126 uppsatser innehållade orden Val av applikationer.

  1. 1. EMONAS : Evolutionary Multi-objective Neuron Architecture Search of Deep Neural Network

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Jiayi Feng; [2023]
    Nyckelord :DNN Deep Neural Network ; NAS Neural Architecture Search ; EA Evolutionary Algorithm ; Multi-Objective Optimization; Binary One Optimization; Embedded Systems; DNN Deep Neural Network ; NAS Neural Architecture Search ; EA Evolutionary Algorithm ; Multi-Objective Optimization; Binary One Optimization; Inbyggda system;

    Sammanfattning : Customized Deep Neural Network (DNN) accelerators have been increasingly popular in various applications, from autonomous driving and natural language processing to healthcare and finance, etc. However, deploying them directly on embedded system peripherals within real-time operating systems (RTOS) is not easy due to the paradox of the complexity of DNNs and the simplicity of embedded system devices. LÄS MER

  2. 2. Avbrutna interaktioner och vilseledda val : En studie om hur användares interaktioner påverkas av dark patterns

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DVMT)

    Författare :Lina Andersson; Elsa Lindh; [2023]
    Nyckelord :Dark patterns; UX UI-design; user experience; manipulative design; usability; Dark patterns; UX UI-design; användarupplevelse; manipulerande design; användbarhet;

    Sammanfattning : Manipulativa designstrategier har blivit alltmer närvarande på applikationer online. Strategierna kallas dark patterns och är ett sätt att utnyttja gränssnittet för att skapa fördelar för företag på användarens bekostnad. LÄS MER

  3. 3. Benchmarking the request throughput of conventional API calls and gRPC : A Comparative Study of REST and gRPC

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Johan Berg; Daniel Mebrahtu Redi; [2023]
    Nyckelord :REST; gRPC; JSON; Protocol Buffers; API; HTTP; Benchmark; Performance; Microservices; Network Communication; REST; gRPC; JSON; Protocol Buffers; API; HTTP; Benchmark; Prestanda; Mikrotjänster; Nätverkskommunikation;

    Sammanfattning : As the demand for better and faster applications increase every year, so does the demand for new communication systems between computers. Today, a common method for computers and software systems to exchange information is the use of REST APIs, but there are cases where more efficient solutions are needed. In such cases, RPC can provide a solution. LÄS MER

  4. 4. Cloud Computing Pricing and Deployment Efforts : Navigating Cloud Computing Pricing and Deployment Efforts: Exploring the Public-Private Landscape

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Casper Kristiansson; Fredrik Lundström; [2023]
    Nyckelord :Cloud computing; Private cloud; Public cloud; Cloud computing services; Cost-effectiveness; Implementation effort; Google GCP; Microsoft Azure; Amazon AWS; Pricing models; Cloud adoption; Cloud cost management; Cloud migration; Instance computing; Serverless computing; Data storage; Molntjänster; Privat moln; Offentligt moln; Kostnadsjämförelse; Kostnadseffektivitet; Google GCP; Microsoft Azure; Amazon AWS; Molninförande; Molnkostnadshantering; Molnmigration; Instance computing; Serverless computing; Dataförvaring;

    Sammanfattning : The expanding adoption of cloud computing services by businesses has transformed IT infrastructure and data management in the computing space. Cloud computing offers advantages such as availability, scalability, and cost-effectiveness, making it a favored choice for businesses of all sizes. LÄS MER

  5. 5. Desone : En social medieplattform med fokus på hälsa

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)

    Författare :Karinaho Ida; [2023]
    Nyckelord :Digital nudging; Fysisk hälsa; Mobila applikationer; User Interface UI ; Visuella designelement;

    Sammanfattning : För att lösa FN’s globala mål nummer 3 - god hälsa och välbefinnande - har jag skapat ensocial medie-plattform med fokus på hälsa. Med hjälp av social påverkan och andrametoder för beteendeförändring (kopplat till nudging och gamification) har jag skapat endigital miljö som främjar en hälsosam livsstil. LÄS MER