Sökning: "Visuell representation"

Visar resultat 16 - 20 av 172 uppsatser innehållade orden Visuell representation.

  1. 16. Blåa och röda kön? : En kvalitativ fallstudie om könskonstruktioner på Socialdemokraternas och Moderaternas valaffischer 2022

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Moa Adamsson; [2023]
    Nyckelord :Genus; Feministisk teori; Politisk kampanj; Politisk kommunikation; Politisk representation; Valaffisch; Visuell textanalys;

    Sammanfattning : Utifrån dagens mediesamhälle är intryck och föreställningar hur vi bör vara konstanta, inte minst med könsnormer och andra inflytelserika normer. Huruvida just kön representeras i media skapar stora referensramar till hur normer kring dessa blir till. LÄS MER

  2. 17. "Några lyckas, några dör" : En kvalitativ studie om hur kriminalitet framställs i svensk hiphop

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Filip Perjans; Tobias Solberg; Sofie Ernerudh; [2023]
    Nyckelord :hiphop; gangsterrap; kriminalitet; populärkultur; MCDA;

    Sammanfattning : Denna uppsats diskuterar hur kriminalitet kan konstrueras genom analys av populärkulturella framställningar av kriminalitet utifrån ett historiskt jämförande perspektiv. Vi har gjort det genom en fallstudie av två svenska musikvideor inom genren hiphop, daterade från två olika decennier. LÄS MER

  3. 18. Användning av S-kurvor för förbättrad erfarenhetsåterföring : En fallstudie om tidplanering och uppföljning inom byggbranschen

    Master-uppsats, KTH/Hållbara byggnader

    Författare :Donya Isabella Dam; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Byggbranschen kännetecknas som en lång och komplex industri med riskfyllda projekt. Byggprocessen innefattar en stor mängd planering, samordning och genomförande av olika aktiviteter inom en satt tidsram. Byggprojekten varierar i omfattning. Allt från mindre bostadsprojekt till storskaliga brouppbyggnader. LÄS MER

  4. 19. Etnisk mångfald inom visuell kommunikation : Hur representation eller exkludering av etnisk mångfald i visuell kommunikation påverkar konsumenters köpintention samt varumärkesattityd

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Alexandru Akarsu; Amanet Tsehaye; Andreas Naaman; [2023]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility CSR ; varumärkesattityd; köpintentioner; mångfald;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 20. Utvärdering med eye-tracking av användbarhet på två konkurrerande webbplatser

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Linus Plate; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I den digitala eran har användbarheten av webbplatser blivit ett centralt bekymmer. Otåligaanvändare avvisas snabbt av svårnavigerade och dåligt strukturerade webbplatser, vilketresulterar i avbrutna interaktioner och potentiellt missade affärsmöjligheter. LÄS MER