Sökning: "Women s Entrepreneurship"
Visar resultat 16 - 20 av 62 uppsatser innehållade orden Women s Entrepreneurship.
16. Det företagsekonomiska könet : En kritisk diskursanalytisk studie av maktförhållanden i arbetslivet ur ett genusperspektiv i svensk media
Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknikSammanfattning : Datum: 2022-05-30 Nivå: Magisteruppsats Företagsekonomi, 15hp Akademi: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Högskola Författare: Johanna Grönlund (29/03/13), Mimmi Forsberg (96/04/29) Titel: Det företagsekonomiska könet: En kritisk diskursanalytisk studie av maktförhållanden i arbetslivet ur ett genusperspektiv i svensk media Handledare: Magnus Linderström Nyckelord: Genus, Makt, Diskursanalys, Ojämlikhet, Fairclough Forskningsfrågor: Hur etablerar diskursiva praktiker framställningar om genus i arbetslivet? Hur har diskursen i svensk media manifesterat och reproducerat maktförhållanden kring genus i arbetslivet? Syfte: Utifrån en kritisk teoretisk ansats analysera hur genusdiskursen har framställts i svensk media. Detta för att se hur språket har förmedlats och kan tänkas manifestera maktförhållanden kring kvinnligt i förhållande till manligt i arbetslivet. LÄS MER
17. Working with Hand, Head, and Heart : A feminist critical discourse analysis of ‘Gender Equality as Smart Economics’
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ekonomisk historia och internationella relationerSammanfattning : The objective of this thesis is to gain more knowledge about the usage of the ‘Gender Equality as Smart Economic’ discourse in corporate-led women’s empowerment initiatives. This discourse can be understood as a vocabulary for discussing the business case for women’s empowerment which has diffused from development institutions to states, NGOs and corporations through a wide range of initiatives, policies, advertisement campaigns and development and humanitarian campaigns. LÄS MER
18. ”Du är inte bara en sådan där vacker solnedgång du inte” : En kvalitativ analys av hur kvinnligt entreprenörskap representeras i Framgångspodden
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)Sammanfattning : Media is responsible to operate as a room for democratic and interacting discussions in our society. Furthermore, media is a significant part of the overall social context in which citizens are included. LÄS MER
19. Female representations on Greek media and Greek women’s (un)employment before and after the Covid-19 pandemic : Examining whether and how media gender stereotypes can affect Greek women’s development in light of a crisis.
Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : Women around the world face various kinds of discrimination, which vary from country to country and from culture to culture. Socio-economic crises and global emergencies can accentuate such gender inequalities being particularly detrimental to women. LÄS MER
20. Women’s Entrepreneurship in Emerging Markets: The Challenges to Develop and Internationalize Entrepreneurial Firms : A Study on Bangladesh
Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)Sammanfattning : Studies on the internationalization of entrepreneurial firms have ignored women's entrepreneurship as a distinct research area before the 1970s. However, women's entrepreneurship started to get the attention of researchers a few decades ago and it is still in the adolescence stage. LÄS MER