Sökning: "Women s Entrepreneurship"

Visar resultat 16 - 20 av 62 uppsatser innehållade orden Women s Entrepreneurship.

  1. 16. Det företagsekonomiska könet : En kritisk diskursanalytisk studie av maktförhållanden i arbetslivet ur ett genusperspektiv i svensk media

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Mimmi Forsberg; Johanna Grönlund; [2022]
    Nyckelord :Gender; Power; Discourse Analysis; Inequality; Fairclough; Genus; Makt; Diskursanalys; Ojämlikhet; Fairclough;

    Sammanfattning : Datum: 2022-05-30 Nivå: Magisteruppsats Företagsekonomi, 15hp Akademi: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Högskola Författare: Johanna Grönlund (29/03/13), Mimmi Forsberg (96/04/29) Titel: Det företagsekonomiska könet: En kritisk diskursanalytisk studie av maktförhållanden i arbetslivet ur ett genusperspektiv i svensk media Handledare: Magnus Linderström Nyckelord: Genus, Makt, Diskursanalys, Ojämlikhet, Fairclough Forskningsfrågor: Hur etablerar diskursiva praktiker framställningar om genus i arbetslivet? Hur har diskursen i svensk media manifesterat och reproducerat maktförhållanden kring genus i arbetslivet? Syfte: Utifrån en kritisk teoretisk ansats analysera hur genusdiskursen har framställts i svensk media. Detta för att se hur språket har förmedlats och kan tänkas manifestera maktförhållanden kring kvinnligt i förhållande till manligt i arbetslivet. LÄS MER

  2. 17. Working with Hand, Head, and Heart : A feminist critical discourse analysis of ‘Gender Equality as Smart Economics’

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ekonomisk historia och internationella relationer

    Författare :Julia Sundell; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The objective of this thesis is to gain more knowledge about the usage of the ‘Gender Equality as Smart Economic’ discourse in corporate-led women’s empowerment initiatives. This discourse can be understood as a vocabulary for discussing the business case for women’s empowerment which has diffused from development institutions to states, NGOs and corporations through a wide range of initiatives, policies, advertisement campaigns and development and humanitarian campaigns. LÄS MER

  3. 18. ”Du är inte bara en sådan där vacker solnedgång du inte” : En kvalitativ analys av hur kvinnligt entreprenörskap representeras i Framgångspodden

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Zandra Eriksson; Linnéa Samuelsson; [2021]
    Nyckelord :Entrepreneurship; women; podcast; queer theory; representation theory; critical discourse analysis;

    Sammanfattning : Media is responsible to operate as a room for democratic and interacting discussions in our society. Furthermore, media is a significant part of the overall social context in which citizens are included. LÄS MER

  4. 19. Female representations on Greek media and Greek women’s (un)employment before and after the Covid-19 pandemic : Examining whether and how media gender stereotypes can affect Greek women’s development in light of a crisis.

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :AFRODITI KARANTONAKI; [2021]
    Nyckelord :gender stereotypes; female entrepreneurship; gender discrimination; women; feminism; mass media; communication; development; Greece;

    Sammanfattning : Women around the world face various kinds of discrimination, which vary from country to country and from culture to culture. Socio-economic crises and global emergencies can accentuate such gender inequalities being particularly detrimental to women. LÄS MER

  5. 20. Women’s Entrepreneurship in Emerging Markets: The Challenges to Develop and Internationalize Entrepreneurial Firms : A Study on Bangladesh

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Busrat Ferdous; Shakara Tanya; [2021]
    Nyckelord :Internationalization; women entrepreneurship; emerging market; Bangladesh; challenges; knowledge and learning; networking; funding; smallness; dynamic capabilities; digitalization; innovation; global competition;

    Sammanfattning : Studies on the internationalization of entrepreneurial firms have ignored women's entrepreneurship as a distinct research area before the 1970s. However, women's entrepreneurship started to get the attention of researchers a few decades ago and it is still in the adolescence stage. LÄS MER