Sökning: "Yvonne Karlsson"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden Yvonne Karlsson.

  1. 1. Alienation och meningsfullhet i arbetet : Kan de samexistera?

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och sociologi

    Författare :Yvonne Hardenmark; Linda Johansson; [2023]
    Nyckelord :sociologi; objektiv-subjektiv alienation; arbete; känsla av sammanhang;

    Sammanfattning : Studien har till syfte att undersöka medarbetares upplevelser av meningsfullhet i arbetet på arbetsplatsen. Studien har en kvalitativ ansats med ett induktivt förhållningssätt och har hämtat empirin genom åtta kvalitativa intervjuer. Vidare har studien antagit en tematisk analys för att analysera den insamlade datan. LÄS MER

  2. 2. Att skydda barnet (mot sig själv) - En kvalitativ studie om "annat socialt nedbrytande beteende" och barnets bästa i LVU-domar

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Emelie Karlsson; Linnéa Helsing; [2023]
    Nyckelord :compulsory care; gender; anti-social behavior; the principle of the best interests of the child; LVU the care of young person act ; Social Sciences;

    Sammanfattning : According to the Swedish Care of Young Persons Act (LVU), rulings regarding compulsory care should be independent of aspects of gender, ethnicity, or social background. This paper aims to examine on what grounds youths are taken into compulsory care according to the prerequisite “other socially destructive behavior” stated in 3 § LVU. LÄS MER

  3. 3. Vem får synas i No-läromedel : En kvantitativ bild- och textanalys av fyra läromedel för årskurs 1-3 skrivna under Lpo94 och Lgr11

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emy Karlsson; Linny Engström; [2020]
    Nyckelord :Genus; jämställdhet; kvantitativ analys; stereotypa normer; läromedel;

    Sammanfattning : Flera forskare har tidigare bekräftat att No-läromedel inte är könsneutrala och att det förekommer en överrepresentation av män. Debatten som förs handlar om huruvida elever påverkas av den ojämna fördelningen av män och kvinnor inom No-ämnena. LÄS MER

  4. 4. Stärka självkänslan eller tråkträna? En intervjustudie om hur skrivning kan stimuleras vid skrivsvårigheter i år 1-6

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Anna Fröjd-Jåtby; Heidi Johansen; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstractUppsats/Examensarbete:15 hpProgram och/eller kurs: Speciallärarprogrammet, SLP610Nivå: Avancerad nivåTermin/år: Ht 2018Handledare: Arja KostiainenExaminator: Yvonne KarlssonRapport nr: HT18-2910-279-SLP610Nyckelord:specialpedagogik, skrivsvårigheter, sociokulturellt, fenomenografi, formulera, framgångsrika, didaktiska tillvägagångssättSyfte:Syftet med studien var att undersöka speciallärares variation av uppfattningar om hur skrivning kan stimuleras för elever som möter svårigheter med att formulera sig i skrift i årskurserna 1–6.De centrala frågeställningarna var: Vilken syn på skrivning beskrivs? Hur definieras begreppet elever som möter svårigheter med att formulera sig i skrift? Vilka didaktiska tillvägagångssätt anses framgångsrika ur ett specialpedagogiskt perspektiv?Teori:Studien har haft sina teoretiska utgångspunkter i ett sociokulturellt perspektiv där språk och samarbete är grundläggande vid inlärning. LÄS MER

  5. 5. L'amica geniale : Un discorso di genere

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Linnea Karlsson; [2019]
    Nyckelord :ferrante; genere; istruzione; parità;

    Sammanfattning : This essay is a study of a novel from a gender perspective with the aim of highlighting how society shapes women and men into different roles. The novel takes place in Italy between 1940 and 1960 and in the essay  I also study whether the author´s description of society is in accordance with historical reality. LÄS MER