Sökning: "adhd metoder"

Visar resultat 1 - 5 av 73 uppsatser innehållade orden adhd metoder.

  1. 1. Socialpedagogiskt arbetsätt i skolan för elever med ADHD : Socialpedagoger

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Endrita Kciku; Majlinda Gashi; [2023]
    Nyckelord :ADHD; education; social pedagogy; social pedagogue; school social workers; special needs students; Sweden.; ADHD; elever med särskilda behov; socialpedagogik; socialpedagoger; Sverige; utbildning.;

    Sammanfattning : Bakgrund: I skolor har det socialpedagogiska perspektivet börjat ta en större plats i det pedagogiska arbetet med elever. Grunden i socialpedagogik är den samhälleliga fostran som genom socialpedagogiskt arbetsätt leder till ett förändringsarbete. Det socialpedagogiska bemötandet är en viktig del i arbetet med elever som har ADHD. LÄS MER

  2. 2. Det beror på! : En intervjustudie om didaktiska strategier i bildämnet för lärare till elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Elsa Hulu; [2023]
    Nyckelord :Didactics; art; ADHD; Autism; teaching strategies; Didaktik; bild; ADHD; Autism; extra anpassning; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur bildlärare på högstadiet arbetar med elever som har neuropsykiatriska funktionsvariationer, samt att undersöka skolans ramfaktorer när det kommer till anpassning och dess pedagogiska konsekvenser. Detta gjordes genom en kvalitativ intervjustudie med tre bildlärare som arbetar i grundskolan för att sedan tematisera och analysera resultatet i relation till skolans styrdokument och den teoretiska ramen. LÄS MER

  3. 3. Symptom persistence of ADHD and quality assessment of measurements : A scoping review

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Elin Jonsson; Matilda Holmgren; [2023]
    Nyckelord :ADHD; Symptom persistence; Review; Open Science; Risk of bias; ADHD; Symtomstabilitet; Översikt; Open Science; Risk för bias;

    Sammanfattning : Background: Despite the high prevalence of ADHD, results of research on persistence rates remain scattered. Previous studies identify methodological limitations resulting in various developmental trajectories of ADHD symptoms. LÄS MER

  4. 4. En kvalitativ studie om pedagogiska resurser. : Mötet med diagnoser i en klassrumsmiljö.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Paula Forsberg; Zeinab Fakhro; [2023]
    Nyckelord :ADHD; classroom environment; pedagogics; student; teacher; ADHD; elever; lärare; klassrumsmiljö; pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka pedagogiska resurser som är möjliggörande för ett lärande i en klassrumsmiljö. Lärarens kunskap samt erfarenhet när det kommer till pedagogiskt arbete med diagnoser, vad har det för avgörande roll i elevens mottaglighet? Därav blir frågan vilka metoder och strategier som används i deras dagliga arbetsroll. LÄS MER

  5. 5. Ätsvårigheter hos barn med attention deficit hyperactivity disorder och/eller autismspektrumstörning och bedömning av dessa : en scoping review

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskap

    Författare :Julia Stegfeldt; Clara Sonesson Sörman; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Introduktion: Barn med attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) och autismspektrumstörning (AST) verkar ha en inadekvat nutritionsstatus i jämförelse med neurotypiska barn. Diskussioner förs kring vanligt förekommande ätsvårigheter hos dessa barn och hur de påverkar nutritionsstatusen. LÄS MER