Sökning: "analysera konst"

Visar resultat 6 - 10 av 194 uppsatser innehållade orden analysera konst.

  1. 6. A Court of Heroines and Representations : En narratologisk analys av kvinnors representation som hjältinnor i Fantasyberättelser.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Hannah Ström-Olsen; [2023]
    Nyckelord :Representation; gender; stereotypes; archetypes; Representation; genus; stereotyper; arketyper;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att undersöka och analysera hur hjältinnor i fantasyberättelser representeras ur ett narrativt formperspektiv. Delsyften har varit att undersöka varför det ser ut så här samt om det finns några teman hos hjältinnan som undersökts som även passar in hos andra kvinnliga karaktärer i berättelser i tidigare forskning. LÄS MER

  2. 7. Revisionsbyråers förväntningar på nyutexaminerade studenters etiska kunskaper.

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Daniel Astermo; Johanna Holmkvist; [2023]
    Nyckelord :etik; revision; utbildning; Ethical Climate Theory; etikkunskaper; The Big Four.;

    Sammanfattning : Etik är något som påverkar allt vi gör medan affärsetik används för att göra alla affärer mer etiska. Sedan början av 1900-talet har mycket gjorts för att göra revisionen mer etisk för att motverka skandaler och oetiska beteenden. LÄS MER

  3. 8. Elbilen och den gröna marknadsföringsparadoxen : En kritisk multimodal diskursanalys av elbilsreklam

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Ida Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Electric vehicles; Car commercials; Green capitalism; Green marketing; Multimodal discourse analysis; Environmental Communication; Elbilar; Bilreklam; Grön kapitalism; Grön marknadsföring; Multimodal diskursanalys; Miljökommunikation;

    Sammanfattning : Hur bidrar reklamfilmer till att producera och reproducera klimatdiskurser i samhället? Genom att undersöka tre svenska reklamfilmer som marknadsför elbilar syftar studien till att öka förståelsen för hur reklam samspelar med allmänhetens åsikter om miljöfrågor. De aktuella bilmärkena är Kia, Volkswagen och Volvo. LÄS MER

  4. 9. Kartläggning av flaskhalsar i ett nytt produktionsflöde genom simulering : En fallstudie genomförd på Duroc Rail AB

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Rebecka Olsson; [2023]
    Nyckelord :Flaskhalsar; Simulering; Optimering;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är en fallstudie genomförd på Duroc Rail, ett företag i Luleå som underhåller och bearbetar järnvägshjul. Inom de kommande fyra åren ska hela verksamheten byta lokaler till följd av förändringar på industriområdet där företaget är placerat idag. LÄS MER

  5. 10. Intern reflektion om hållbarhet : En fallstudie om hur medarbetare upplever hållbarhet

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Julia Svedjekrans; Josefin Vesterberg; [2023]
    Nyckelord :employees; sustainability; internal communication; involvement; medarbetare; hållbarhet; intern kommunikation; involvering;

    Sammanfattning : Hållbarhetskonceptet utvecklades som svar på intressenternas krav och alla intressenter är viktiga, men medarbetarna är bland de viktigaste i att föra företags hållbarhetsarbete framåt. Tidigare forskning på medarbetarnas uppfattning om hållbarhet i den kvalitativa vetenskapliga kontexten är däremot inte väl utforskad. LÄS MER