Sökning: "analysera konst"

Visar resultat 11 - 15 av 194 uppsatser innehållade orden analysera konst.

  1. 11. The Game Of Nudity on Instagram: Four case studies about art and censorship

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Sabine Svensson; [2023]
    Nyckelord :Agency; actor-network theory; art history; censorship; feminist studies; Instagram; the male gaze; nudity; pornography; Agens; aktör-nätverksteori; konstvetenskap; censur; feministiska studier; Instagram; den manliga blicken; nakenhet; pornografi;

    Sammanfattning : The aim for this essay is, along with the four included case studies, is to examine the social media platform, Instagram's strict guidelines when it comes to showing nudity.  On the platform there is a certain double standard, artists as well as art institutions are censored, that is, they get pictures removed or their accounts blocked when they try to show works that have nudity depicted, but at the same time nudity exists on the platform, this essay wants to highlight the double standard by setting the example that images from accounts of celebrities, which show as much nudity as a work of art, if not more, are allowed to be available on the social platform. LÄS MER

  2. 12. "Jag vill ha ett yrke med uniform" : En studie om vad som attraherar ungdomar till uniformsyrken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI); Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Jonah Merkel; Cecilia Ohlsson; [2023]
    Nyckelord :gymnasieutbildning; motivationsfaktorer; uniformsyrken; Bourdieu; Putnam;

    Sammanfattning : Var tredje polis i Sverige planerar för att lämna yrket, vilket kan medföra allvarliga konsekvenser för säkerheten i samhället. Vi blev nyfikna på vad som lockar människor till yrket från första början. LÄS MER

  3. 13. Analys av värdekedjan för gruvindustrin ur ett kvalitetsperspektiv : En fallstudie enligt DMAIC vid Kaunis Iron

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Christoffer Mattisson; Oscar Sjöblad; [2023]
    Nyckelord :Leveranssäkerhet; Försöksplanering; Optimal design; Simulering; Diskret händelsesimulering; Nyttjandegrad; Tillgänglighet; Värdekedja; Värdeflöde; Kvalitet;

    Sammanfattning : Kaunis Iron är ett gruvföretag som utvinner järnmalm i Kaunisvaara och producerade cirka 2,3 miljoner ton finkornigt järnmalmskoncentrat under 2022, vilket även går under benämningen slig. Företaget har planer på att öppna två nya dagbrott inom en snar framtid för att öka årsproduktionen till 3 miljoner ton. LÄS MER

  4. 14. Konstnärliga uttryck på läktaren : En visuell analys av fyra tifon skapade av Hammarby IF:s supportrar under åren 2021–2023

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Cornelia Persson; [2023]
    Nyckelord :Visual culture; image analysis; tifo; supporter culture; football or soccer; Hammarby IF; Visuell kultur; bildanalys; tifo; supporterkultur; fotboll; Hammarby IF;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker den konstnärliga dimensionen av supporterkulturen, med särskilt fokus på de organiserade koreografierna som äger rum på fotbollsarenor, även kända som tifon. Studien syftar till att analysera representationerna av tifon och den roll de spelar inom supporterkulturen för det svenska fotbollslaget Hammarby IF. LÄS MER

  5. 15. A designer-driven approach to procedural generation tools for level design

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Max Truedsson; [2023]
    Nyckelord :Master Thesis; Game development; Game Design; Procedural generation; PCG; Level creation; Art Tool; 3d Environment design; Master Examensarbete; Spelutveckling; Speldesign; Procedurell generering; PCG; Spelbana Konstruktion; Konst verktyg; 3d miljö design;

    Sammanfattning : Game development is a multifaceted field that involves both traditional software practices and creative work. It is characterized by its iterative and time-consuming process where prototypes are created and then evaluated. This is especially true for creating 3D environments, where it is difficult to evaluate the quality before it is completed. LÄS MER