Sökning: "anpassning till den närmaste utvecklingszonen"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden anpassning till den närmaste utvecklingszonen.

  1. 1. "Tänk hur många killar vi hade räddat om vi hade låtit dem läsa faktatext om bilar eller grodor" : - En empirisk studie om lärares stöttning och utmaning i läsning av faktatexter i år 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Therese Västerlund; [2021]
    Nyckelord :Non-fiction texts; challenge; scaffolding; reading strategies; structure; adaption to the zone of proximal development; Faktatexter; utmaning; stöttning; lässtrategier; struktur; anpassning till den närmaste utvecklingszonen;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur lärare från olika skolor arbetar med faktatexter i skolan utifrån ett teoretiskt ramverk som grundar sig i det sociokulturella perspektivet i kombination med Gibbons fyrfältsmodell bestående av olika zoner av lärande där den ultimata zonen för lärande är utvecklingszonen där eleverna får mycket stöttning i kombination med hög kognitiv utmaning. Genom semistrukturerade intervjuer med fem lärare verksamma i årskurserna 4 - 6 kunde studiens data samlas in och datan analyserades sedan utefter frågeställningarna som handlar om hur elever stöttas och utmanas i läsandet av faktatexter. LÄS MER

  2. 2. Förskolelärares syn på kartläggningsmaterialet Hitta matematiken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jasmine Olofsson; Johanna Pettersson; [2020]
    Nyckelord :Sociokulturellt perspektiv; den närmaste utvecklingszonen; Hitta matematiken; kartläggning; bedömning; förskoleklass;

    Sammanfattning : Hitta matematiken är ett kartläggningsmaterial som har införts och blivit obligatorisk i förskoleklass inför höstterminen 2019. Avsikten är att kartlägga och synliggöra elever i behov av anpassning och stöd. LÄS MER

  3. 3. Konsten att anpassa En kvantitativ studie om anpassningar i matematikundervisningen för elever inom autismspektrumtillståndet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maria Sköld; Martina Svensson; [2015-11-10]
    Nyckelord :specialpedagogik; matematik; anpassningar; matematiska förmågor; autismspektrumtillstånd; sociokulturellt perspektiv; utvecklingszon;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att få en bred beskrivning av vilka olika anpassningar som används i matematikundervisningen. Samt att undersöka pedagogers val av anpassning relativt specialpedagogiskt perspektiv, relativt pedagogens erfarenhet, relativt utbildning och relativt kompetensutveckling. LÄS MER